خانه خبراخبار اقتصادی امضای حدود ٦٠ قرارداد ساخت تجهیزات صنعت نفت با شرکت‌های داخلی

امضای حدود ٦٠ قرارداد ساخت تجهیزات صنعت نفت با شرکت‌های داخلی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
تجهیزات نفتی

معاون وزیر نفت از امضای حدود ٦٠ قرارداد ساخت تجهیزات صنعت نفت با شرکت‌های داخلی خبر داد و گفت: این قراردادها در مسیر اجرای پروژه بومی‌سازی ١٠ گروه کالاها و تجهیزات مورد‌نیاز صنعت نفت امضا شده است.

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از دنیای اقتصاد:محمدرضا مقدم، معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری و سرپرست معاونت امور مهندسی وزارت نفت، در نشست خبری با اصحاب رسانه که با محوریت «همایش صنعت نفت دانش‌بنیان؛ تبلور اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی» برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: ما سال‌ها است بر داخلی‌سازی تاکید می‌کنیم، اما در این زمینه تعریف درستی نداریم، چراکه حتی در قانون مناقصات نیز توجه ما صرفا معطوف به قیمت و کیفیت است.وی با بیان اینکه توجه واقعی به داخلی‌سازی، زمانی صورت می‌گیرد که سطح فناوری سازنده نیز سنجیده شود، ادامه داد: وزارت نفت برای نخستین بار در کشور، ارزیابی بلوغ فناوری، بلوغ ساخت و بلوغ تجاری‌سازی را نیز در قراردادهای خود با سازندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت مدنظر قرار داده و نقشه راه ارتقای فناوری، ضمیمه این قراردادها شده است.تجهیزات نفتی

به گزارش «شانا» مقدم در تبیین فرآیند این پروژه گفت: ورود به مبحث ممیزی و سپس صدور پروانه کیفیت، تشکیل ساختار و تدوین آیین‌نامه مربوطه، در نظر گرفتن انجمن نفت ایران به‌عنوان مرجع صدور گواهی و انعقاد قرارداد با پژوهشگاه سازمان ملی استاندارد ایران برای اعتباربخشی به گواهینامه‌ها، ایجاد دبیرخانه صدور پروانه کیفیت و تهیه و ابلاغ شیوه‌نامه ارزیابی سازندگان داخلی، فعالیت‌هایی بوده که با هدف بهره‌مندی هوشمندانه از ظرفیت‌های داخلی کشور با درنظر گرفتن منافع ملی انجام شده است.

به گفته وی، با اجرایی شدن فرآیند کار، سازندگانی که موفق به اخذ پروانه کیفیت شوند، افزون بر اینکه در فهرست سازندگان ممتاز وزارت نفت جای می‌گیرند و از این جهت، در اولویت این وزارتخانه خواهند بود، در مراحل بعدی محصولاتشان نیز در فهرست وزارت صنعت، معدن و تجارت به نحوی لحاظ خواهد شد که یا تعرفه‌های بالایی برای واردات کالاهای مشابه آنها در نظر گرفته یا حتی در سطوح بعدی، واردات کالاهای مشابه آنها ممنوع شود.

به‌کارگیری سرمایه‌گذاری‌های خارجی در مسیر جهش فناوری صنعت نفت

معاون وزیر نفت در ادامه با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و دو شاخصه درونزایی و برونگرایی این سیاست‌ها، تصریح کرد: نگاه برونگرای مورد تاکید در این سیاست‌ها به معنای استفاده هوشمندانه از فرصت‌های بین‌المللی است و باید به این ضرورت توجه کنیم که خارجی‌ها تنها در صورتی می‌توانند در بازار ما حضور یابند که انتقال فناوری به صنعت نفت کشورمان را مدنظر داشته باشند.

وی تاکید کرد: این طور نیست که بازارمان را بدون هیچ چشمداشتی در اختیار شرکت‌های بین‌المللی قرار دهیم. مقدم در ادامه، بحث درونزایی اقتصاد مقاومتی را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: ظرفیت‌ها و استعدادهای داخلی صنعت نفت که به خصوص در دوران تحریم شاهد شکوفایی بسیاری از آنها بودیم، فراوان است و باید تمام تلاش خود را برای شناسایی و بهره‌مندی درست از این ظرفیت‌ها در مسیر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به‌کار ‌گیریم.

وی امضای قراردادها و توافقنامه‌ها با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور را نمونه‌ای از اقدام‌های بزرگ وزارت نفت در مسیر شناسایی ظرفیت‌های داخلی عنوان کرد و ادامه داد: این قراردادها و توافقنامه‌ها که هم در بخش بالادست و هم در بخش پایین‌دست به امضا رسید، گام جدی وزارت نفت در مسیر حرکت به سمت فعالیت‌های دانش بنیان به شمار می‌رود. معاون وزیر نفت، شرط تحقق اقتصاد دانش بنیان را در کشور، شکل‌گیری باور و اعتقاد راسخ به جایگاه دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی به‌عنوان زیرساخت اصلی اقتصاد دانش بنیان دانست و اظهار کرد: باید این جایگاه را به رسمیت بشناسیم و به آن احترام بگذاریم.

تشکیل انستیتوهای ازدیاد برداشت در دانشگاه‌های طرف قرارداد نفت

مقدم با بیان اینکه در قالب قراردادهای شرکت ملی نفت ایران با دانشگاه‌ها در حوزه بالادست صنعت نفت، ٥٢ مخزن کشور با ذخیره نفتی بالغ بر ١٤٠ میلیارد بشکه برای انجام مطالعات فناورانه و در بازه زمانی ١٠ ساله به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی سپرده شده است، عنوان کرد: دانشگاه‌ها در قالب این قراردادها مکلف به تشکیل انستیتوهای ازدیاد برداشت و ایجاد ساختاری منسجم و فعال شده‌اند.

وی همچنین در مورد قراردادهای منعقد شده با دانشگاه‌ها در حوزه پایین‌دست، با بیان اینکه مدت زمان این توافقنامه‌ها پنج ساله خواهد بود، گفت: پس از بررسی‌های فراوان، ١٢ فرآیند اصلی در حوزه‌های پتروشیمی، گاز و پالایش و پخش انتخاب شد و در قالب توافقنامه‌هایی با سه شرکت تابعه وزارت نفت در دستور کار قرار گرفت.

معاون وزیر نفت با تاکید بر ضرورت تولید صیانتی و استفاده از روش‌های ازدیاد برداشت در مخازن کشور گفت: نفت و گاز، منابع طبیعی و حقوق بین نسلی است و صیانت از این منابع به معنای افزایش ارزش افزوده و ارتقای آن است. مقدم، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را فرصتی استثنایی برای تبدیل صنعت نفت از صنعتی عملیات محور به صنعتی دانش بنیان برشمرد و گفت: ایران بر اساس سند چشم‌انداز ٢٠ ساله، باید به یکی از بازیگران اصلی منطقه در افق ١٤٠٤ تبدیل شود و استفاده از ظرفیت‌های این سیاست‌ها می‌تواند به تحقق این هدف کمک کند.

عملکرد نفت در حوزه اقتصاد مقاومتی، در معرض قضاوت قرار می‌گیرد

وی در ادامه با بیان اینکه وزارت نفت، حرکت به سمت صنعتی دانش‌بنیان را در قالب اجرای پنج پروژه دنبال می‌کند، انعقاد قراردادهای همکاری با دانشگاه‌ها را در حوزه‌های بالادست و پایین‌دست، به‌عنوان دو پروژه از مجموع این پنج پروژه مورد اشاره قرار داد و گفت: همچنین تلاش برای بومی‌سازی ١٠ گروه کالای مورد نیاز صنعت نفت که بالغ بر ٦٠٠ قلم کالا است و تلاش برای ایجاد شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) و شرکت‌های پیمانکار عمومی (GC) نیز از دیگر پروژه‌های وزارت نفت در این مسیر است.

مقدم اظهار کرد: به این منظور در‌صددیم با برگزاری همایشی تحت عنوان «صنعت نفت دانش‌بنیان؛ تبلور اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی»، عملکرد خود را در مسیر تحقق این سیاست‌ها در معرض قضاوت نخبگان و صاحب‌نظران قرار دهیم. به گفته وی، در صورتی که ارائه گزارش عملکردهای وزارت نفت در مسیر حرکت به سمت صنعتی دانش‌بنیان، دارای نقاط قوت باشد، این نقاط قوت برای استفاده دیگر وزارتخانه‌ها و نهادها نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و در صورتی که دچار خطا یا نقایصی باشیم، این همایش فرصت مناسبی را برای بهره‌مندی از نظرات نخبگان امر به منظور رفع نقایص فراهم می‌کند.

برگزاری همایش اقتصاد مقاومتی در ٢٨فروردین ماه

مقدم با بیان اینکه این همایش که تا پیش از این قرار بود ١٥ اسفندماه امسال برگزار شود، به ٢٨ فروردین‌ماه سال آینده موکول شده است، ادامه داد: در این همایش، هفت پنل تخصصی و سه کارگاه مجزا با حضور روسای دانشگاه‌ها، مسوولان دولتی، مدیران ارشد صنعت نفت و شرکت‌های خصوصی فعال در این صنعت برگزار می‌شود.معاون وزیر نفت در تبیین برنامه‌های درنظر گرفته شده در این همایش گفت: پنل نخست به بررسی نقش دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در انتقال و توسعه دانش بنیادین فناوری در حوزه بالادست صنعت نفت (اکتشاف و تولید) اختصاص دارد و در پنل دوم، نقش دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در انتقال و توسعه دانش بنیادین فناوری در حوزه پایین‌دست این صنعت (صنایع پالایش؛ پتروشیمی و گاز) بررسی می‌شود.

به گفته وی، نقش شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) و شرکت‌های پیمانکار عمومی (GC) در انتقال و توسعه فناوری برای تحقق صنعت نفت دانش‌بنیان در پنل سوم و نقش شرکت‌های مذکور در ارتقای توان داخل (Local Content) با سیاست بازار در مقابل توسعه فناوری در پنل چهارم همایش مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

معاون وزیر نفت با اشاره به بررسی نقش پروژه ساخت ١٠ گروه کالا و تجهیزات موردنیاز صنعت نفت در انتقال و توسعه فناوری با مزیت تجاری-رقابتی و با رویکرد افزایش توان زنجیره ارزش صادرات خدمات فنی-مهندسی در پنل پنجم، تصریح کرد: موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی از طریق اصلاح فرآیندها و انتقال و توسعه فناوری‌های بهینه‌سازی و همچنین نقش نهاد تنظیم‌کننده مقررات (رگولاتوری) برای انتقال و توسعه فناوری و ارتقای توان داخل برای تحقق اهداف صنعت نفت دانش‌بنیان در دستور کار پنل‌های ششم و هفتم همایش قرار می‌گیرد.

مقدم یادآور شد: در هر پنل پس از ارائه گزارش عملکرد از سوی یکی از اعضای پنل، ارتباط گزارش ارائه شده با اقتصاد دانش‌بنیان در صنعت نفت، با اقتصاد دانش‌بنیان در سطح کشور و با اقتصاد دانش‌بنیان در سطح منطقه و بین‌الملل (Deep Pocket) نیز مدنظر قرار خواهد گرفت.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است