خانه خبراخبار علمی پژوهشی چاپ سه بعدی کامپوزیت‌ها با امواج التراسنیک (مافوق صوت)

چاپ سه بعدی کامپوزیت‌ها با امواج التراسنیک (مافوق صوت)

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات

تیمی از مهندسان دانشگاه Bristol موفق به توسعه نوع جدیدی از چاپگرهای سه بعدی شده اند که قادر به چاپ مواد کامپوزیتی می‌باشد و در بسیاری از محصولاتی با کارایی بالا مانند راکت‌های تنیس، چوب گلف و حتی هواپیما مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تکنولوژی به زودی طیف بسیاری از اجسام را با هزینه‌ای پایین شامل می شود.

این فرآیند شامل تکنولوژی چاپ سه بعدی رومیزی، رزین‌های بهبود بخش نوری و امواج التراسنیک می‌باشد.

بر اساس این مطالعه، از امواج التراسنیک استفاده شده که با دقت بسیار زیاد موقعیت میلیون‌ها الیاف تقویت شده بسیار ریز را در فرآیند چاپ سه بعدی نشان می‌دهد. این الیاف در یک چارچوب تقویت شده میکروسکوپی شکل می‌گیرد و باعث استحکام بخشیدن به مواد می‌شود. این ریز ساختارها در معرض پرتو لیزر قرار گرفته و سپس به صورت موضعی باعث بهبود رزین اپوکسی و چاپ سه بعدی جسم می‌شود.

3dComponents01

امواج التراسنیک با ایجاد یک میدان قوی در واقع باعث حرکت الیاف و ردیف شدن آن‌ها و ایجاد یک الگوی منظم می‌شود.

در این مطالعه سرعت چاپ 20 mm/s بدست آمد که مشابه روش‌های معمول افزایش لایه‌ای می‌باشد. جهت دقیق الیاف می‌تواند با جایگزینی الگوی امواج التراسنیک کنترل شود.

این روش قادر به چاپ سه بعدی ساختارهای پیچیده می‌باشد. همچنین ماهیت تطبیق پذیری فن التراسنیک قادر به مونتاژ طیف وسیعی از مواد شده که منجر به ایجاد نسل جدیدی از کامپوزیت‌های تقویت شده فیبروزی با قابلیت چاپ سه بعدی می‌شود.

3dComponents02

از جمله کاربردهای دیگر این تکنولوژی در مواد هوشمند مانند کپسول‌های پر شده با رزین برای مواد خود ترمیم‌شونده و ذرات پیزو الکتریک برای ذخیره انرژی می‌باشد.

نتایج این پژوهش به تازگی در مجله Smart Materials and Structures به چاپ رسیده است.

 

دانلود فایل کامل مقاله

منبع: 3dprintingindustry

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است