خانه خبر ایران؛‌سومین‌ صادرکننده‌ پلی‌پروپیلن‌ به‌ ترکیه

ایران؛‌سومین‌ صادرکننده‌ پلی‌پروپیلن‌ به‌ ترکیه

توسط ایمان علیزاده
0 نظرات
پلی پروپیلن

به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) به نقل از ایران پلیمر، واردات هموپلیمر پلی پروپیلن ترکیه در سال ۲۰۱۵ در رقم بسیار بالا و بی سابقه ای قرار داشته با این وجود رشد سالیانه آن نسبتا پایین بود. Polypropylene

واردات هموپلیمر پلی پروپیلن ترکیه در سال ۲۰۱۵ در رقم بسیار بالا و بی سابقه ای قرار داشته با این وجود رشد سالیانه آن نسبتا پایین بود. عربستان سعودی بزرگترین عرضه کنندۀ هموپلیمر پلی پروپیلن به ترکیه بود اما تغییرات چشمگیری در فهرست ۱۰ عرضه کننده سال گذشته در این بازار بوجود آمده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، عربستان سعودی بیشترین سهم از بازار هموپلیمر پلی پروپیلن را حفظ کرد. با این وجود صادرات این کشور در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴به میزان ۱۳ درصد پایین تر بوده است. طبق آمار واردات پایگاه تحلیلی ChemObris بدون شک واردات پلی پروپیلن از عربستان سعودی در پایین ترین میزان خود از سال ۲۰۱۱ قرار داشته است. با نگاه به سهم عربستان سعودی در بازار پلی پروپیلن ترکیه شاهد خواهیم بود این میزان از رقم های ۴۷ درصد در سال ۲۰۱۲ و ۳۸ درصد در سال های ۲۰۱۳و ۲۰۱۴ به ۳۳ درصد در سال ۲۰۱۵ کاهش یافته است.

بیشتر رشد در سهم بازار واردات پلی پروپیلن ترکیه متعلق به مصر است. این منبع از سال ۲۰۱۰ در حال افزایش سهم خود از بازار ترکیه بوده است. با این حال سهم بازار این کشور با افزایش ۸۲ درصدی در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ و قرار گرفتن در رتبه دوم بزرگترین صادرکنندگان پلی پروپیلن به ترکیه رشدی کم سابقه داشته است.

در این میان، ایران با افزایش ۱۷ درصدی سهم خود از بازار پلی پروپیلن ترکیه در سال ۲۰۱۵ در رتبه سوم بزرگترین عرضه کنندگان قرار گرفته است. اگرچه رشد واردات هموپلیمر پلی پروپیلن از ایران در چند سال اخیر قابل توجه بوده است، این منبع در رتبه سوم برترین کشورهای عرضه کنندگان قرار گرفته است.

واردات هموپلیمر پلی پروپیلن از هند در سال ۲۰۱۵، شاهد کاهش ۱۶ درصدی بود که موجب شد این کشور از رتبه دوم بزرگترین عرضه کنندگان در سال ۲۰۱۴ به رتبه چهارم سقوط کند. تعطیلی واحدهای تولید پلی پروپیلن یکی از تولیدکنندگان بزرگ هند در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ عامل محدود شدن نسبی واردات این محصول از این کشور بوده است.

در همین حال، کره جنوبی سومین کشوری بود که سهم خود از این بازار را در سال ۲۰۱۵، ۱۲ درصد افزایش داد. این منبع با که به پنجمین عرضه کننده پلی اتیلن به ترکیه در سال ۲۰۱۵ تبدیل شد و حتی یونان را پشت سر گذاشت، در سال ۲۰۱۴ و پس از کاهش تدریجی عوارض گمرکی به فهرست ۱۰ عرضه کننده برتر این محصول وارد شده است. عوارض گمرکی برای محصولات وارداتی از این منبع در سال۲۰۱۴ ابتداً ۴/۳ درصد بود که تدریجا به رقم ۲/۳ درصد در سال ۲۰۱۵ و ۱/۲ درصد در سال ۲۰۱۶ کاهش یافت.

در این میان در سال ۲۰۱۵ واردات از یونان ۱۹ درصد کاهش و این کشور از رتبه پنجم در سال ۲۰۱۴ به رتبه ششم تنزل یافت. کشور یونان که در سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ در جایگاه دوم و سوم بزرگترین عرضه کننده هموپلیمر پلی پروپیلن در بازار ترکیه قرار داشت از سال ۲۰۱۳ علیرغم تقاضای فزاینده این کشور برای واردات این محصول سهم بازار خود را به تدریج از دست داد.

همچنین روسیه و ترکمنستان نیز در سال ۲۰۱۵ شاهد رشد بودند و به ترتیب در جایگاه هفتم و دهم قرار گرفتند. روسیه حتی اسراییل را که با کاهش ۱۴ درصدی سهم خود از این بازار به رتبه هشتم تنزل یافته، کنار زده است.

منبع: ایران پلیمر

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است