خانه خبراخبار اقتصادی ایران در آینده نزدیک اولین تولید کننده متانول در دنیا می شود

ایران در آینده نزدیک اولین تولید کننده متانول در دنیا می شود

توسط مدیر سایت
0 نظرات
خبر

به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل ازخبرگزاری صدا و سیما دکتر شروین احمدی مدیر مرکز رشد فناوری پلیمر اظهار داشت: بنابراین اگر متانول را به عنوان ماده خامی که ارزش چندانی ندارد روانه بازارهای بین المللی کنیم، در اصل سرمایه آیندگان مان را فروخته ایم.

وی افزود : پژوهشگاه پلیمر در تبدیل علم به ثروت، کارهای متعددی انجام داده است و در زمینه صنایع بالا دست پتروشیمی کارهای متعددی داشتیم و تبدیل متانول به پروپیلن جزء طرح های جاری ماست.
پتروشيمی
احمدی با اشاره به طرح هایی که در پارس جنوبی در حال رخ دادن است، اظهار داشت: در پارس جنوبی از گاز طبیعی ، متانول تولید می کنیم که این مزیت نسبی ماست تا به جای اینکه مانند برزیل از چوب یا از نفت مانند کشورهای عربی متانول تولید کنیم، از گاز این فرآورده را به دست می آوریم و به همین جهت محصول مان قیمت پایین تری دارد.
مدیر مرکز رشد فناوری پلیمر گفت : پژوهشگاه پلیمر هوشمندانه طرح های فناورانه اش را ارائه می­دهد و با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران طرح تولید پلی استال را از متانول داشتیم که در دنیا سومین یا چهارمین تولید کننده این محصول هستیم.
احمدی اعلام کرد : طرح دیگر تبدیل متانول به پلی پروپیلن است؛ در واقع نخست ابتدا بازاریابی و طرح فناوری تعریف می کنیم تا آیندگان ما در 15 سال دیگر از آنها منتفع شوند.
احمدی ، متانول تولید شده در ایران را بسیار با کیفیت دانست و گفت : این متانول از نظر ناخالصی ها بسیار فقیر است و قابلیت تبدیل شدن از فیل گرید تا گریدهایی را که برای شستشو نیاز است ، دارد.
وی افزود : به عنوان مثال تولید لاستیک های نیتریل؛ پلاستیک و لاستیک های صنعتی در ایران بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و پژوهشگاه پلیمر با اشتراک سازمان گسترش طرح تولید لاستیک نیتریل را پیاده کرد به شکلی که در حال حاضر نمونه تولید این محصول را در پژوهشگاه با دانش فنی 100 درصد داخلی تولید می کنیم یعنی حتی یک خط این دانش را از جایی نگرفته ایم و ما پتروشیمی تولید این فناوری را در ایران داریم.
ایران باید از مرحله خام فروشی نفت عبور کند
معاون فناوری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با بیان اینکه پلیمر جایگاه خاص خود را در اقتصاد دارد ، گفت : یک کشور نفتی هستیم و پلیمر هم از مشتقات نفت است و یکی از بزرگترین چالش هایی که داریم ، خام فروشی است.
دکتر سید علیرضا ثابت افزود: یک دارویی وجود دارد که ده میلی لیتر از آن برابر با سه بشکه نفت ارزش دارد که نشان می شود خام فروشی ما را دچار چالش های جدی خواهد کرد، ضمن اینکه قدرت مان را در این حوزه کمتر خواهد کرد.
وی اظهار داشت : هر چقدر ارزش افزوده به مواد نفتی بدهیم، طبیعتا می توانیم نتیجه بهتری بگیریم.
معاون فناوری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با اشاره به وجود منابع طبیعی نفت و گاز در ایران گفت : در کشورمان متان که گاز طبیعی است زیاد داریم و اگر بتوانیم این متان را به اتیلن تبدیل کنیم می توانیم با آن پلی اتیلن که یک پلیمر بسیار پر مصرف است، تولید کنیم و این موضوع در حال حاضر در کشورمان در حال طی کردن تحقیقات است.
ثابت تاکید کرد: باید به پلیمر توجه بسیار زیادی کنیم و اگر چنین شود، جایگاه ما در دنیا ارتقاء می یابد و ثروت و درآمد ما نسبت به خام فروشی بسیار بیشتر خواهد بود.
معاون فناوری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با اشاره به توسعه صنعتی سوئد گفت: این کشور ممکن است هواپیما و خودرو هم تولید کند اما خیلی چیزها را وارد می کند. آیا کشوری مانند آلمان هم همه چیز را در خودش تولید می کند؟ قطعا اینگونه نیست.
وی تاکید کرد : در واقع ما برای صنعت مان باید مزیت های نسبی را ببینیم که قابلیت تولید داشته باشد.
ثابت ادامه داد: در ژاپن مخزن نفت خیلی نادر است در حالی که صنعت پتروشیمی بسیار گسترده ای دارد و اولین پتروشیمی که در ایران کار می کرد متعلق به این کشور بود که قبل از انقلاب شروع به کار کرد و در جریان جنگ بسیار آسیب دید و در حال حاضر با نیروی داخلی کار می کند.
معاون فناوری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با اشاره به منابع گسترده فسیلی در ایران اظهار داشت: این بدان معنا نیست که فقط از منابع فسیلی برای تولید پلیمر استفاده کرده ایم و در خود پژوهشگاه پلیمر برای اینکه دانش فنی داشته باشیم تا از منابع غیر فسیلی نیز پلیمر تولید کنیم، فعالیت کرده ایم و دانش فنی ما به راحتی می تواند محصولاتش را برای فروش به کشورهای دیگر ارائه کند. بازارما جهانی است به عنوان مثال تبدیل جلبک ها به سوخت های فسیلی مانند بنزین.
ثابت گفت: علت اینکه ما دانش های مان را تولید صنعتی نمی کنیم، این است که محصول اولیه اش را در ایران نداریم و به همین جهت می توانیم از دانش فنی ایرانی در کشورهای خارجی استفاده کنیم و آن محصولات را در آن کشور تولید و ارزش افزوده برای کشورمان ایجاد کنیم.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است