خانه خبراخبار اقتصادی آمادگی برای موج سوم پتروشیمی

آمادگی برای موج سوم پتروشیمی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
پتروشیمی

به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از جام‌جم، حالا پس از ترکیه، پاکستان و عراق، عمانی‌ها با کمترین فاصله پس از اجرایی شدن برجام به دنبال واردات گاز مورد نیاز خود از ایران هستند. البته از چند ماه پیش بحث خرید گاز از ایران توسط عمانی‌ها در جوامع گازی مطرح بود و حتی شرکتی به منظور بررسی احداث خط لوله دریایی برای انتقال این گاز مشغول شده است، اما حالا با سفر زنگنه به عمان این درخواست کاملا شکل رسمی به خود گرفت.

پتروشیمی

عمانی‌ها همان‌هایی هستند که جرقه اولیه مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 را زدند و علاوه بر آن در اجلاس وزرای کشورهای صادرکننده گاز که چندی پیش در تهران برگزار شد، به نظر می‌رسد اگر با ایران همراهی نمی‌کردند و در یک بظاهر هماهنگی از قبل، وزیر نفت و گازشان اگریک روز دیرتر به محل اجلاس نمی‌آمد، حالا محمدحسین عادلی برای دومین دوره متوالی دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز نبود؛ چراکه قطری‌ها به پشتوانه امارات و نیجریه بدجوری فضا را به سوی انتخاب یک دبیرکل دیگر سوق داده بودند. زنگنه که از مذاکره با محمدبن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان به کشور بازگشته بود از توافق برای صادرات گاز معادل 28 میلیون مترمکعب در روز خبر داد و گفت: با قیمت‌های کنونی نفت ارزش صادرات سالانه ده میلیارد مترمکعب گاز چیزی در حدود 5/1 تا دو میلیارد دلار در سال می‌شود.

وی افزود: عمان هم اکنون سالانه 1.5 تا دو میلیون تن ظرفیت خالی ال‌ان‌جی دارد که با رفع تحریم‌ها قرار شد در نخستین فرصت مذاکرات میان شرکت ملی صادرات گاز ایران و طرف عمانی با شرکت‌های خارجی برای استفاده از این ظرفیت خالی آغاز شود.

همه درخواست مشارکت دادند

از طرفی شرکت‌های نفتی بین‌المللی که در کنفرانس رونمایی از قراردادهای جدید نفتی به تهران آمده بودند نیز بدون استثنا همگی درخواست اولیه همکاری و مشارکت در پروژه‌های صنعت نفت ایران ارائه کرده‌اند.

علی کاردر، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی در گفت‌وگو با جام‌جم با تایید خبر ارائه درخواست اولیه مشارکت از سوی همه شرکت‌های بین‌المللی حاضر در کنفرانس تهران، گفت: در حال حاضر کمیته‌ای تشکیل شده است که در حال شناسایی شرکت‌های متقاضی است، چراکه خیلی از شرکت‌ها و همه شرکت‌های حاضر در کنفرانس تهران اعلام آمادگی کرده‌اند و همه به اتفاق گفته‌اند به همکاری و مشارکت در پروژه‌های صنعت نفت کشورمان مایل هستند و تقاضای اولیه را ارائه کرده‌اند.

وی افزود: البته شرکت‌های درخواست‌دهنده می‌گویند وقتی اطلاعات دقیق میدان و قراردادها مشخص شد، ما اظهارنظر نهایی را می‌کنیم، ولی با این حال تقاضای اولیه خود را داده‌اند.

کاردر با اشاره به زمان نهایی شدن قراردادهای جدید نفتی برای تشکیل مناقصات بین‌المللی اظهار کرد: جزئیات قراردادها، آن طرف سال ارائه می‌شود؛ چراکه باید همه اسناد آماده شود و علاوه بر آن طرح‌های جامع خودمان را باید آماده کنیم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در تشریح آخرین وضعیت قراردادهای جدید نفتی اظهار کرد: الان درحال کار روی ضمایم قراردادها هستیم. ضمن این که در حال حاضر روی پیش‌نویس قراردادها کار می‌شود.

آمادگی پایانه‌های صادراتی پتروشیمی

در حوزه پتروشیمی نیز ماه‌ها قبل از اجرایی شدن برجام، شرکت‌های بزرگ بین‌المللی مذاکرات خود را درباره سرمایه‌گذاری برای احداث مگاپروژه‌ها در ایران آغاز کرده بودند.

شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی دارای دو بندر در ماهشهر و عسلویه (پارس) است. این بندر سالانه با ظرفیت بارگیری و تخلیه 32 تا 35 میلیون تن طراحی شده است، اما هم اکنون حدود 12 تا 13 میلیون تن سالانه صادرات در این قسمت انجام می‌شود.

بندر پتروشیمی پارس در عسلویه متعلق به شرکت ملی پتروشیمی است که به تمام شرکت‌های پتروشیمی که در فاز یک و2 عسلویه فعالیت می‌کنند، سرویس‌دهی می‌کند. از این بندر 40 نوع محصول مختلف پتروشیمی جابه‌جا می‌شود و از زمان تاسیس این شرکت تاکنون هشت هزار و 850 کشتی در این اسکله‌ها تخلیه شده که به عبارت دیگر 132 میلیون تن بار در این اسکله‌ها بارگیری یا تخلیه شده است.

غلامرضا منوچهری، عضو تیم بازاریابی شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی با اشاره به صادرات 20 میلیون تن محصول از این دو بندر گفت: برخی بازارها در زمان تحریم درهای خود را به روی ایران بستند. به همین دلیل صادرات ایران به کشورهای اروپایی بسیار کم شد؛ اما این اواخر و باتوجه به توافق هسته‌ای صادرات محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای اروپایی رشد مثبت داشته است. به هر حال مقصد این محصولات، کشورهایی مانند چین، سنگاپور، ژاپن و هند و البته کشورهایی در خاورمیانه است. عمده محصول صادراتی نیز متانول و گاز ال.پی‌.جی است. به طور میانگین زمان طراحی شده برای بارگیری یک کشتی 36 ساعت تعریف شده است که درخصوص کشتی‌های مختلف فرق می‌کند.

حضور خارجی‌‌ها در پتروشیمی

امیرحسن فلاح، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در گفت‌وگو با جام‌جم در مورد حضور شرکت‌های پتروشیمی در ایران گفت: در دوران برگزاری همایش بین‌المللی پتروشیمی موسوم به IPF، در کنار معرفی‌ها و جلسات خاصی با سرمایه‌گذاران و بانک‌های خارجی، از آنها درخواست کردیم اعلام کنند در چه زمینه‌هایی مایل به مشارکت هستند.

وی با اشاره به شناخت کامل شرکت‌های بزرگ پتروشیمی از صنایع پتروشیمی ایران افزود: شرکت‌های بزرگ در فیلدهای مشخصی کار می‌کنند و مشخصا گروهی مثلا در متانول، گروهی دیگر در تولید اوره و گروهی پلیمری هستند که البته بیشتر تقاضاها برای حضور در صنایع پتروشیمی ایران مربوط به اولفین‌ها و صنایع پایه پتروشیمی بود که البته ما تاکید داریم برای استفاده از تخفیف‌های حداکثری 30 درصدی آنها روی تکمیل زنجیره تولید در پتروشیمی کار کنند و پیشنهاد داشته باشند.

فلاح در تکمیل سخنانش اظهار کرد: ایران به وفور گاز دارد و با محدودیتی از این بابت روبه‌رو نیست، بنابراین اگر با ایجاد زنجیره تولید، گاز به فرآورده تبدیل شود و در ادامه فرآورده نیز به سوی صنایع پایین‌دستی سوق پیدا کند بیشترین تخفیف‌ها ناشی از اختصاص خوراک خواهد بود که در مجموع رقم قابل توجهی می‌شود.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که یکی از سوالات اصلی شرکت‌های بزرگ پتروشیمی در مورد نرخ خوراک است، تصریح کرد: بالاخره در مجموع نرخ خوراک برای آنها بسیار مهم است ؛چراکه بالا و پایین بودن آن روی اشتیاقشان بر سرمایه‌گذاری تاثیرگذار است.

وی با بیان این که مذاکرات انجام شده طی این چند ماه با شرکت‌های بین‌المللی بیشتر به منظور آشنایی و جمع‌آوری اطلاعات است، ادامه داد: در تمام مذاکراتی که صورت گرفته عمدتا آلمانی‌ها و فرانسوی‌ها استقبال بیشتری نسبت به دیگر کشورها داشته‌اند. چراکه سال‌ها با آنها همکاری داشتیم که در این مدت هم ما آنها را خوب می‌شناسیم و هم آنها ما را خوب می‌شناسند. البته بعد از آنها کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها نیز استقبال خوبی داشته‌اند.

فلاح با اظهار امیدواری نسبت به رخ دادن جهش سوم پتروشیمی در ماه‌های آینده تصریح کرد: باتوجه به پر بودن ظرفیت ماهشهر برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد ما برای شرکت‌های خارجی، عسلویه، پارسیان و مناطق جدید همچون جاسک و کنارک است. ولی آنها که بیشتر از بقیه پا به کار هستند، مایلند در وحله نخست در عسلویه و اولویت دوم در پارسیان سرمایه‌گذاری کنند. مدیرسرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی سه پروژه با حضور آلمانی‌ها، فرانسوی‌ها و ژاپن‌ها را جلوترین پروژه‌های صنعت پتروشیمی دانست و در مورد زمینه‌های آنها گفت: این پروژه‌ها در زمینه احداث یوتیلیتی، صنایع پایه پتروشیمی و اولفین‌ها و دیگری در بخش تبدیل متانول به پروپیلن و گاز به پروپیلن است.

رسیدن ایران به یک قدمی قطر

در حالی که فازهای 15 و 16 در اوج تحریم‌ها با همت متخصصان ایرانی ساخته و در دی ماه گذشته به بهره برداری رسید، حالا خبر رسیده است تا نیمه دوم بهمن ماه، گاز ترش فاز 19 پارس جنوبی به پالایشگاه می‌رسد. این در حالی است که به گفته سرپرست فازهای 20 و 21 پالایشگاه، این فازها تا قبل از پایان سال آماده دریافت گاز خواهد شد. قرار است پالایشگاه‌های فازهای 20 و 21 با گاز فازهای ٦ تا ٨ راه‌اندازی شود. با توجه به وضعیت رو به رشد ایران در مقابل با طرف قطری در میدان مشترک پارس جنوبی، میزان فلرینگ در ده فاز نخست پارس جنوبی نیز با سه میلیون مترمکعب کاهش در هفته به پنج میلیون مترمکعب رسیده که تا پایان سال ٩٦ این رقم باید به 8/2 میلیون مترمکعب برسد.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است