خانه علمی پژوهشی نانولوله‌ها به شناسایی نشانه‌های سرطان کمک می کنند

نانولوله‌ها به شناسایی نشانه‌های سرطان کمک می کنند

توسط مدیر سایت
0 نظرات
نانو تیوب

محققان با پوشش‌دهی سطح نانولوله‌های کربنی با پلیمر موفق به ارائه ابزاری شدند که قادر است عوامل بیماری‌زا را شناسایی کند. با استفاده از این روش می‌توان بیماری‌هایی نظیر سرطان پروستات را شناسایی کرد.

نانو تیوب

به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) به نقل از  ایسنا، محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) روش جدیدی ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان مولکول‌های ویژه‌ای را روی نانولوله‌های کربنی به دام انداخت. برای این کار کانال‌های میکروسیالی ساخته شده که نانولوله‌ها به صورت عمودی روی سطح آن رشد کرده‌اند. با این کار پژوهشگران جنگلی از نانولوله‌های کربنی ایجاد کردند که به صورت سه بعدی روی سطح قرار دارد. نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Journal of Microsystems and Nanoengineering منتشر شده است.

محققان این پروژه روی سطح نانولوله‌ها را با استفاده از لایه‌های مختلف پلیمری پوشش دادند تا بار الکتریکی نانولوله تغییر کند با این کار این نانولوله‌ها قادرند مولکول‌های مشخصی را به دام اندازند.

برایان والد از محققان این پروژه می‌گوید: « فرض کنید هر بخش از این جنگل نانولوله‌ای با یک لایه خاص از پلیمر پوشیده شده باشد. در نمای سطح مقطعی، این نانولوله‌ها توسط هاله‌ای محاط شده است.»

با توجه به این که ضخامت این لایه می‌تواند کم یا زیاد باشد، محصول نهایی دارای تخلخل قابل تغییر خواهد بود بنابراین می‌توان برحسب نیاز مولکول‌های درشت یا کوچک را روی سطح به دام انداخت. البته این امکان نیز وجود دارد که این جنگل نانولوله‌ای را به گونه‌ای دستکاری کرد که بتوان با آن جفت ذرات را نیز به دام انداخت. جفت ذرات بسیار کوچکی وجود دارد که حاوی اطلاعات بسیار ارزشمندی است که به دام انداختن آن با ابزارهای رایج بسیار دشوار است.

پوشش سطح نانولوله‌ها با آنتی‌بادی

محققان سطح نانولوله‌ها را با آنتی‌بادی ویژه‌ای پوشش دادند، این آنتی‌بادی قادر است به آنتی‌ژن‌ها سرطان پروستات متصل شود. نتایج نشان می‌دهد که این سیستم قادر است بیش از 40 درصد بیشتر از روش‌های دیگر آنتی‌ژن جذب کند.

پژوهشگران معتقدند که این روش می‌تواند به گونه‌ای اصلاح شود که ذرات بسیار کوچک و کمیاب نظیر ویروس‌ها و پروتئین‌ها ویژه‌ را به دام اندازد.

این گروه تحقیقاتی موفق به ترکیب این آرایه‌های نانولوله‌ای با ادوات میکروسیالی شده است. این کار با استفاده از روش فتولیتوگرافی و رسوب شیمیایی از فاز بخار انجام شده است.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است