خانه علمی پژوهشی استفاده از نانوذرات آهن برای از بین بردن باکتری‌ها

استفاده از نانوذرات آهن برای از بین بردن باکتری‌ها

توسط مدیر سایت
0 نظرات
باکتری

محققان استرالیایی موفق شدند با استفاده از نانوذرات آهن، سیستمی برای از بین بردن فیلم‌های حاصل از تجمع باکتری‌ها ارائه کنند. با این کار می‌توان باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک را از سطح تجهیزات بیمارستانی از بین برد.

باکتری

به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) به نقل از  ایسنا، یکی از مشکلات محیط بیمارستان این است که زیست‌فیلم‌های باکتریایی روی سطح بافت‌ها یا تجهیزات بیمارستانی تجمع می‌یابند این لایه‌ها به سختی قابل زدودن هستند. اخیرا محققان روشی ارائه کردند که می‌توان با استفاده از نانوذرات و گرما این باکتری‌ها را از بین برد.

نتایج این پروژه که در دانشگاه نیوثوث‌ولز انجام شده در نشریه Sciemtific Reports منتشر شده‌ است.

مقاومت عفونت‌های زیست فیلمی نسبت به آنتی‌بیوتیک

بویر از محققان این پروژه می‌گوید: «عفونت‌های زیست فیلمی نسبت به آنتی‌بیوتیک مقاوم هستند. این مواد می‌توانند به سیستم ایمنی بدن حمله کنند. ما به دنبال ابزاری غیرسمی برای مقابله با این فیلم‌ها هستیم.»

بیش از 80 درصد از عفونت‌ها و مشکلات ایجاد شده توسط تجهیزات بیمارستانی مربوط به این فیلم‌ها است. مقابله با این فیلم‌ها بسیار پرهزینه بوده و می‌توانند به تجهیزات حساس بیمارستانی تاثیرگذار باشند و به آنها آسیب برسانند.

باکتری‌ها به دو شکل تشکیل فیلم می‌دهند؛ یا به‌ صورت منفرد و مستقل هستند و یا متجمع شده و به‌ صورت کلونی تشکیل فیلم می‌دهند. زمانی که به‌ صورت منفرد باشند، مبارزه با آنها ساده‌تر بوده و معمولا با آنتی‌بیوتیک قابل رفع هستند اما حالت کلونی بسیار دردسرساز است.

پژوهشگران این پروژه نشان دادند که با تزریق نانوذرات اکسید آهن به این زیست‌فیلم‌ها و استفاده از میدان مغناطیسی می‌توان زیست فیلم‌ها را حرارت داد و با استفاده از گرما آنها را از بین برد. افزایش 5 درجه‌ای دما قادر است این زیست‌فیلم‌ها را به حالت دیسپرس درآورد.

در این پروژه محققان سطح نانوذرات را با استفاده از پلیمر پوشش داده و پایدار کردند. با این کار نانوذرات به حالت دیسپرس درآمده و به ابزاری غیرسمی تبدیل شدند که می‌تواند زیست‌فیلم‌های عامل عفونت را از بین ببرد. محققان این پروژه معتقدند که این روش کاربردهای متعددی دارد به طوری که از آن برای زدایش ترکیبات مختلف از سطح تجهیزات می‌توان استفاده کرد. بویر از محققان رشته نانوپزشکی بوده که در حوزه توسعه نانوذرات پلیمری برای استفاده در حوزه ژن‌درمانی و رهاسازی دارو فعالیت دارد.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است