خانه علمی پژوهشیمقالات تهيه ترموپلاستیک الاستومرها از EPDM ضايعاتي

تهيه ترموپلاستیک الاستومرها از EPDM ضايعاتي

توسط مدیر سایت
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :ترموپلاستیک الاستومرها  (TPE) موادي هستند كه در دماي بالا خواص فیزیکی-مکانیکی یک ماده ترموپلاستیک را دارد و مانند پلاستيكها مي‌توان آنها را فرآيند كرد و شكل داد ولی در دماي اتاق همانند یک لاستيك گرماسخت عمل مي‌كنند.

ترموپلاستیک الاستومرها در سالهاي اخير جايگزيني براي لاستيك‌ها شده‌اند. اين مواد انواع مختلفي دارند مانند TPEهاي پايه استایرن (SBC)، الفين (TPO)، پلي‌يورتان، كوپلي استر، كوپلي آميد و غيره.

شركت تويوتا تكنولوژي جديدي را در طي 10 سال اخير توسعه داده است كه در آن ابتدا اتیلن پروپیلن دی ان منومر ((EPDM ضايعاتي توسط روش پيوسته واولكانيزه مي‌شود سپس در قسمت دوم فرآيند با پلي‌پروپيلن (PP) مخلوط شده و در انتها فرآيند پخت ديناميكي انجام مي‌شود. تمام اين فرآيند به طور پيوسته و در يك اكسترودر انجام مي‌شود. در اين فرآيند محصول بدست آمده را RR-TPE

(Recycled rubberbased thermoplastic elastomer) مي‌نامند كه خواص فيزيكي و مكانيكي آن مشابه خواص ترموپلاستيك الفينهاي (TPO) تجاري مي‌باشد.

TPOها معمولاً از طريق مخلوط كردن مذاب 70 تا 80% EPDM با 20 تا 30% گرمانرمهايي مانند پلی پروپیلن و پلي اتيلن بدست مي‌آيند. TPOها را گاهي گرمانرم‌هاي ولكانيزه شده (TPV) مي‌نامند. اين مواد جايگزين مناسبي براي EPDM هستند و خواص مشابه آن دارند.

material recycling technology 1

در ناحيه پخت ديناميكي عوامل پخت وارد اكسترودر مي‌شوند و EPDM واولكانيزه شده به طور ديناميكي پخت مي‌شود. از آنجايي كه گرانروي اجزاي لاستيك به دليل پخت شدن بالا مي‌رود و بسيار بيشتر از گرانروي PP مي‌باشد، PP فاز پيوسته و EPDM فاز پراكنده را تشكيل مي‌دهد.

در اين فرآيند جهت خارج كردن تركيبات بدبو، مقدار كمي آب از دو ناحيه وارد اكسترودر مي‌شود و باعث مي‌شود كه تركيبات بدبو در بخار آب حل شوند و از ناحيه واولكانش و سر داي خارج مي‌شوند. بعد از كامل شدن فرآيند RR-TPE به صورت يك رشته از سر داي خارج مي‌شود و در حمام آب خنك مي‌شود و به طور پيوسته خرد شده و گرانولها تهيه مي‌شوند. اين فرآيند تنها 7 دقيقه زمان مي‌برد.

شكل زیر مورفولوژي RR-TPE را در طي فرآيند نشان مي‌دهد.

material recycling technology 2

دریافت مقاله

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است