خانه خبر زباله پلیمری، فرصت یا یک تهدید زیست محیطی

زباله پلیمری، فرصت یا یک تهدید زیست محیطی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
بازیافت
با وجود اینکه در بیشتر کشورها علاوه بر بحث مدیریت پسماند به زباله ها با دید درآمدزدایی نگاه می کنند،اما در کشور ما سود اصلی بازیافت زباله به جیب عده‌ای خاص موسوم به مافیای زباله می‌رود.
به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت)  به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ زباله از دید بسیاری از افراد موادی کثیف و بدون استفاده محسوب می شود اما در بسیاری از کشورها به زباله به عنوان یک منبع درآمدزا نگاه می کنند و آن را طلای کثیف می‌نامند. تقریبا 76درصد از زباله های تولیدی به دست بشر قابل بازیافت هستند اما در کشور ما بیشتر زباله های تولیدی دفن می‌شوند که به گفته کارشناسان بیشتر فرآیند دفن به صورت غیربهداشتی انجام می‌شود.
ضایعات و بازیافت
رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما در رابطه با میزان زباله تولید شده در شهر تهران می‌گوید: سالیانه 90 تن زباله بیمارستانی و 7هزار تن زباله شهری در تهران تولید و به جنوب شرق تهران منتقل می شود که به صورت نیمه مکانیزه مورد پردازش قرار می‌گیرد.
طبق برآوردهای انجام شده روزانه بیش از 38هزار تن زباله در کشور تولید می‌شود که بابت جمع‌‌آوری و دفن آن‌ها هزینه زیادی به اقتصاد کشور تحمیل می‌شود.
حافظی عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: سالیانه 450 میلیارد تومان صرف جمع‌‌آوری زباله های شهر تهران می‌شود که از بابت بازیافت زباله ها فقط 100 میلیارد تومان به جیب شهرداری می‌رود.
درچند سال اخیر استفاده از بطری های پلاستیکی برای نگهداری آب و نوشابه در کشور افزایش پیداکرده است درحالی که این بطری ها از آلوده کننده ترین زباله های محیط زیست به شمار می‌آیند زیرا تجربه بطری‌ها به سال‌های طولانی زمان نیاز دارد.
این بطری ها از جنس پلی استر(PET) است و سوزاندن آن‌ها باعث آزاد شدن ترکیبات آلی بسیار خطرناکی می‌شود، به همین دلیل بازیافت بهترین راه مقابله با این زباله ها به شمار می‌آید.
 در سال 2006 به منظور جلوگیری از خطر زیست محیطی بطری های پلاستیکی و ورود آن‌ها به چرخه بازیافت، قانون بسته بندی بین المللی (PET) یا پلی اتیلن ترفنات در کشور به تصویب رسید و تولیدکنندگان داخلی به سرعت بازیافت بطری های استفاده شده را آغاز کردند. مبنای کار بازیافت بطری های پلاستیکی به این صورت بود که مراکز بازیافت، بطری ها را به تکه های کوچک تبدیل کرده و با کشتی به چین صادر می کردند، در چین PET به فیبرهایی تبدیل می شود که در تولید کامپیوتر کاربرد دارد.
با شروع صادرات PET به کشور چین، مافیای زباله و یا به اصطلاحی زباله دزدها وارد میدان شدند و شروع به جمع آوری بطری های آب و نوشابه از میان زباله های شهری کردند که اصولا بخش زیادی از کار آن‌ها به صورت غیر بهداشتی انجام می شود.
حافظی رئیس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران معتقد است: بیشترین سود جمع آوری زباله ها به جیب زباله گرد ها و مافیای زباله می‌رود و قسمت مرغوب زباله ها توسط آن‌ها و بخش نامرغوب توسط شهرداری جمع‌‌آوری می شود.
در شرایطی که زباله ها می‌تواند به یک فرصت برای درآمدزایی به شمار آید اما وجود زباله گردها که امروزه به صورت یک باند بزرگ تبدیل شده اند مدیریت صحیح بر روی طلای کثیف را با مشکل روبه‌رو کرده است به گونه‌ای که زباله از منبع درآمد برای کشور به یک معضل زیست محیطی تبدیل شده است.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است