خانه علمی پژوهشیمقالات پلي وينيل کلرايد (PVC) سومين پلاستيک پرمصرف دنيا

پلي وينيل کلرايد (PVC) سومين پلاستيک پرمصرف دنيا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
پلی ونیل کلراید

پلي وينيل کلرايد (PVC) سومين پلاستيک پرمصرف دنيا

پلي وينيل کلرايد ازگسترده ترين پليمرهاي استفاده شده در گروه پليمرهاي وينيلي است .

PVC به دو صورت نرم (همراه نرم کننده) و سخت وجود دارد. PVC نرم را در سفره, پرده حمام, انواع کاغذ ديواري و نوع سخت آن را در اسباب بازي ها , درو پنجره,لوله ها ,مجاري فاضلاب ها , ناودان ها و درزگير ها ميبينيم.

پلی ونیل کلراید

نحوه توليد PVC :

به طور عمده از طريق پليمريزاسيون محلولي شروع شونده با راديکال آزاد, و هم چنين به وسيله گستره اي از روش هاي پليمريزاسيون توده اي يا محلولي توليد ميشود. پليمريزاسيون محلولي براي توليد دو نوع متفاوت PVC به کار ميرود. نوع اول نيمه بلورين بوده و از قسمتهاي کروي تشکيل شده است در حاليکه نوع دوم نواحي آمورف (بي نظم) دارد. همچنين کنترل پليمريزاسيون محلولي آسانتر است و فقط افت خاصيت شفافيت و عايق بودن بسيار کمي را داراست. PVC با خلوص بيشتر را به وسيله پليمريزاسيون توده اي ودر اتمسفر گاز بي اثر جهت جلوگيري از توليد پراکسايد توليد ميکنند. شکل زير ساختار و نحوه پليمريزاسيون Pvc را نشان ميدهد.

انواع PVC :
سخت: بدون وجود نرم کننده را PVC سخت ميگويند.
نرم: همراه نرم کننده ها به PVC نرم معروف است و در بازار تجاري در دو نوع S و E معروف است که نوع S آن از طريق پليمريزاسون سوسپانسيوني و نوع E از طريق پليمريزاسيون امولسيوني توليد ميشود

خواص PVC:

معايب :

پايداري شيميايي, حرارتي نوري کمي دارد
PVC به تخريب تدريجي در دماهاي بالا و شکننده شدن در دماهاي پايين تمايل دارد در نتيجه, اکثر محصولات PVC شامل پايدار کننده هايي براي از بين بردن اين خواص هستند. اين نقص خواص در ازاي قيمت پايين محصولات جبران ميشود.

مزايا :

سازگاري PVC با افزودنيها و پايدار کننده ها
عايق خوبي است

به دليل دماي پايين در توليد ,PVC صنعتي توليد شده معمولا خطي و اتاکتيک به همراه زنجيرهاي کوچکي از ساختار سينديوتاکتيک است .مانند PE خواص PVC نيز به به طور زيادي به وسيله درجه شاخه اي بودن زنجيرهاي پليمر مشخص ميگردد که به روش پليمريزاسيون استفاده شده نيز بستگي دارد.
تخريب پليمر در دماي بين ۲۰۰ وC° ۳۰۰ جايي که مقدار زيادي HCL توليد ميشود. در بالاي اين دما , تولوئن و بنزن باقي مانده با بازده بالا, بسيار خوب با هم جفت ميشوند. حلال معمول براي PVC براي جرم هاي مولکولي کم تولوئن و براي جرم هاي مولکولي بالا تتراهيدروفوران (THF) است . خواص PVC در جدول زير آمده است:

 

خواص pvc

خاصیت
۶٫۶-۷٫۳*۱۰۵  (K/ضريب انبساط حرارتي)
۱٫۳۰-۱٫۵۸۱٫۱۶-۱٫۳۵ (g/cm³)چگاليسختهمراه نرم کننده
۲۰۰-۴۵۰۲-۸۰  (%)کرنش نقطه شکستسختهمراه نرم کننده
۸۵ (°C) (سخت) دماي انتقال شيشه اي
۲٫۸-۱۳۸۲۰ (سخت)  (notched izod) (Mpa)مقاومت ضربه اي
۱٫۵۴ (بدون نور) فهرست انکسار
۶٫۰-۷٫۵۱٫۵-۳٫۵ (Mpa)استحکام کششيسختهمراه نرم کننده
۳٫۳۴-۸  (۲۵ °C, 1kHz)ثابت دي الکتريکسختهمراه نرم کننده
۲۴۱۲-۶۸۹۳ (Mpa)  (سخت) مدول کششي

کاربرد هاي PVC :

مهم ترين کاربرد PVC سخت:

در لوله ها و قاب هاي در و پنجره است .از اين نوع PVC اغلب اوقات به عنوان بدون نرم کننده (UPVC) نام برده ميشود و به دليل نداشتن افزودني UPVC قابليت اشتغال کمتري دارد.

PVC نرم (شامل نرم کننده)

چون عايق خوبي است در روکش سيم ها کاربرد دارد

کاربردهاي عمده ديگر آن شامل لباس ها ,عايق هاي حرارتي (فوم PVC), قسمتهاي مختلف اتومبيل, چسبها و روکش هاست.

 

نکاتي در مورد بازيافت:

بازيافت PVC به گستردگي پليمرهاي ديگر نيست به اين دليل که اکثر کاربردهاي آن در کاربري هاي با عمر بالا است و در نتيجه شانس کمتري براي تبديل شدن به ضايعات دارد. PVC توسط آسياب شدن و يا بازيافت شيميايي آن به دليل داشتن کلر براي توليد مونومر قابل استفاده است و به طور موفقيت آميزي بازيافت ميشود. ولي به هرحال مشکلاتي نيز براي بازيافت آن وجود دارد.چون PVC در اشکال و رنگهاي مختلف موجود است به سادگي قابل شناسايي نيست.از طرفي به دليل پايداري حرارتي ضعيف آن بازيافت حرارتي مناسب نيست چرا که PVC تمايل به تخريب و توليد HCL دارد.گستره وسيع افزودنيها نيز مانع جداسازي در هنگام بازيافت است .

کوپليمرهاي PVC:

کوپليمرهاي مختلفي از PVC در دسترس است.گسترده ترينشان کوپليمرهاي با وينيل استات و اکريلو نيتريت است. کوپليمرهاي وينيل استات باعث بهبود سفتي و فرآيندپذيري و کوپليمرهاي اکريلونيترات موجب بهبود پايداري حرارتي است. نوع ديگر آن PVC کلريده شده است.در اين مورد پليمر توسط هيدروکربن هاي کلردار احاطه ميشود , سپس کلر اضافه شده و براي توليد راديکال هاي کلر  تحت اشعه UV قرار ميگيرد در نتيجه اين عمل ميزان کلريده شدن تا ۵% افزوده ميشود. اين افزايش موجب  Tg بالاترو تاثير گذاري در پايداري حرارتي است.

چه گريدهايي از پي .وي. سي درايران توليد مي گردد؟

پتروشيمي آبادان,غدير,بندر امام و اروند گريدهاي,سوسپانسيون و امولسيون و گريد پزشکي را توليد مي کنند.

براي مثال پتروشيمي بندرامام در حال حاضر گريد S60 و پتروشيمي اروند, S65 وS70 آبادان ,S70 پتروشيمي غدير توليد مي کنند.همچنين پتروشيمي اروند  گريدي از امولسيون را نيز توليد مي کند.

ترجمه و تاليف:بهاره بهبودي

 

منبع پلیم پارت 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است