خانه علمی پژوهشی نانو کامپوزیت‌های آنتی‌باکتریال و نانوکامپوزیت‌های “هسته پوسته”

نانو کامپوزیت‌های آنتی‌باکتریال و نانوکامپوزیت‌های “هسته پوسته”

توسط مدیر سایت
0 نظرات
نانوکامپوزیت

مرجع پلیمر در بازار ایران (پليم پارت) :نانو کامپوزیت‌های آنتی‌باکتریال، نانوکامپوزیت‌های “هسته پوسته” و نانوکلوئیدهای گیاهان دارویی سه طرح پژوهشی جدید دانشگاه اراک است که این دانشگاه درصدد تولید انبوه آنهاست.

دکتر سیدفرید میرحسینی محقق دانشگاه اراک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مرکزی، گفت: هم‌اکنون، در حال تهیه نانو کامپوزیت‌هایی هستیم که خاصیت آنتی‌باکتریال دارند.

میرحسینی با بیان اینکه طرح‌های پژوهشی جدید در مرحله آزمایشگاهی هستند، اظهار کرد: یکی از این طرح‌ها شامل یک سری نانوکامپوزیت‌های “هسته پوسته” است و طیف وسیعی از فلزات همچون نقره، پلاتین و طلا که کاربردهای بیولوژیکی پزشکی وسیعی دارند به عنوان هسته این نانوکامپوزیت‌ها در نظر گرفته شده است که توسط پوسته پلیمری احاطه می‌شود.

نانوکامپوزیت

وی یکی دیگر از طرح‌های پژوهشی جدید را تولید “نانوکلوئیدهای گیاهان دارویی” عنوان و بیان کرد: این محصول در حال حاضر در بازار موجود است اما محصول مورد نظر در این بررسی بر پایه آب تهیه شده و کاملا دوستدار محیط زیست و زیست‌سازگار است.

وی در خصوص طرح نانو کامپوزیت‌های آنتی‌باکتریال گفت: یکی از نانوکامپوزیت‌هایی که اخیرا‍ تهیه شده است شامل نانوتیوپ‌های پلی‌پیرول حاوی نانوذرات پالادیوم است که در سال 2015 به صورت مقاله‌ای در ژورنال New Journal of Chemistry  به چاپ رسید.

محقق پسادکترا و پژوهشگر دانشگاه اراک افزود: این نانوکامپوزیت با استفاده از تلفیقی از سنتز سبز نانوذرات به معنای استفاده از عصاره‌های گیاهی و سیستم میکروامولسیونی سنتز و در دوز پایین نانوذره استراتژیک و گران قیمت پالادیوم خاصیت آنتی‌باکتریال قابل ملاحظه‌ای را نشان داد که می‌تواند در کاربردهای بیوتکنولوژی و پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

وی بیان کرد: با کمک این تکنولوژی موفق شدیم با صرف هزینه کم و مقدار کمی از این عناصر، محصول خاصی تولید کنیم که قابلیت کاربرد آنتی‌باکتریال داشته و در عین حال به صورت نانوکاتالیست می‌تواند در تولید بسیاری از ترکیبات اروماتیک ایفای نقش کند.

میرحسینی افزود: این نانو پوشش‌های آنتی‌باکتریال به صورت فیلم‌های شفاف قابلیت از بین بردن باکتری‌های بیمارستانی را دارند.

میرحسینی تصریح کرد: این نانوکامپوزیت‌ها برای اولین بار تهیه می‌شوند و ما توانستیم ریسک‌های زیست‌محیطی مبنی بر خروج نانوذرات از بافت نانوکامپوزیت را حذف کنیم که فعالیت آنتی‌باکتریال و همچنین کاتالیستی خود را برای مدت‌های طولانی حفظ کرد همچنین ساختار شیمیایی آن ثابت باقی می‌ماند. نتیجه این کار در ژورنال Photochemical & Photobiological Science  در سال 2015 در انگلستان به چاپ رسید.

این پژوهشگر گفت: این محصول هنوز به تولید انبوه نرسیده و پیگیر جلب حمایت از ستاد نانو هستیم. ستاد مذکور قول بازدید از آزمایشگاه‌های مذکور را داده است و در صورت پایلوت طرح‌های پژوهشی، ستاد نانو حمایت‌های ویژه‌ای ارائه خواهد کرد.

گفتنی است، این طرح‌های پژوهشی با راهنمایی دکتر علیرضا صلابت استاد تمام گروه شیمی گرایش شیمی‌ فیزیک در دانشگاه اراک در حال انجام است.

منبع: ايسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است