خانه علمی پژوهشی پلیمرها بستری برای رشد سلول‌های بنیادی

پلیمرها بستری برای رشد سلول‌های بنیادی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
پلیمر

مرجع پلیمر در بازار ایران:پلیمر‌ها می‌توانند هم به عنوان مواد ترمیمی و هم موادی که در گرایش‌های مختلف دندانپزشکی وجود دارند، استفاده شوند. بخشی که با سلول‌های بنیادی ارتباط پیدا می‌کند، بخشی به نام اسکافولد است که بستری برای رشد سلول‌ها است.

بستر رشد سلول بنیادی

وقتی که می‌خواهید سلول‌های بنیادی را رشد دهید باید بستری داشته باشید. این بستر می‌تواند طبیعی یا مصنوعی باشد. بستر مصنوعی از جنس پلیمر است.

پلیمر‌های خاصی ساخته شده و سلول‌های بنیادی روی آن کشت داده می‌شوند. برای بسیاری از خواصی که می‌خواهیم ایجاد کنیم و برای مثال القا را تقویت کرده(Extra induction) یا به استخوان‌سازی بیشتر کمک کنیم، نانوذراتی اضافه می‌شود که این نانوذرات در بستری از پلیمر قرار می‌گیرد و کمک می‌کند که سلول‌های بنیادی در جهتی که پزشک مایل است، رشده کرده و به بهبود بافت سخت یا نرمی که وجود دارد، کمک کند.

پلیمر

ضرورت زیست‌سازگار  بودن

پلیمرها یا نانوذراتی که استفاده می‌شوند، حتما باید زیست‌سازگار باشند و از این نظر نیز مورد آزمایش‌‌های مختلف قرار می‌گیرند و همگی تایید شده هستند. برای مثال پلیمری که به عنوان ماده کاشتنی استفاده می‌شود حتما باید آزمایش و تایید شده باشد تا خود پلیمر سمی نباشد و هم قطعات یا موادی که از تجریه آن به وجود می‌آید هم نباید سمی باشد.

در استفاده از سلول‌های بنیادی (یاخته‌های بنیادی ) یا بازسازی استخوان یا بافت نرم حتما گذر محققین به پلیمر می‌خورد؛ یعنی باید از بستر‌های پلیمری استفاده کنند تا موارد مورد نظر خود را به بافت برسانند.

برخی مواد وجود دارند که در دمای محیط به صورت مایع هستند اما پس از آنکه تزریق می‌شود به صورت ژل در می‌آید. پزشک‌ها می‌توانند هر آنچه را که لازم است وارد این ژل کرده و بر آن سوار کنند و به محل مورد نظر خود برسانند.

برای مثال نانوذرات را می‌توان بر این ژل سوار کرد و به حفره‌ای که در دندان، استخوان و هرجایی که بنا است ترمیم شود، فرستاد. به طور کلی دو روش برای رساندن نانوذرات به محل مورد نظر وجود دارد، یکی جراحی و دیگری تزریق که قطعا تزریق ساده‌تر است.

محمد عطایی عضو هیئت علمی پژو هشگاه پلیمر و پتروشیمی

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است