خانه خبراخبار علمی پژوهشی استخدام ویروس‌ها برای مبارزه با سرطان به کمک پلیمر پلی‌اتیلن گلیکول

استخدام ویروس‌ها برای مبارزه با سرطان به کمک پلیمر پلی‌اتیلن گلیکول

توسط مدیر سایت
0 نظرات
سرطان

محققان با اصلاح سطح باکتریوفاژها توسط پلی‌اتیلن گلیکول موفق به ساخت ابزاری برای شناسایی زودهنگام سرطان پروستات شدند. آنها معتقدند که این ابزار می‌تواند با قیمت کمتر از 10 دلار تجاری‌سازی شود.

به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از سرویس فناوری ایسنا، پژوهشگران با قرار دادن نوعی پلیمر در سطح باکتریوفاژ موفق به ساخت ابزاری برای شناسایی PSMA شدند. PSMA مولکول ویژه‌ای است که توسط سرطان پروستات ایجاد می‌شود. با استفاده از این روش می‌توان جان بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان پروستات را نجات داد. این ابزار امکان تشخیص زودهنگام سرطان پروستات را فراهم می‌کند.

سرطان

پلیمر پلی‌اتیلن گلیکول

پلیمر مورد استفاده در این پروژه، پلی‌اتیلن گلیکول است که می‌تواند به صورت ویژه باکتریوفاژ را به سلول سرطانی برساند. باکتریوفاژها ویروس‌های بی‌خطری هستند که سطح آنها در این پروژه به‌ گونه‌ای اصلاح شده که بتواند زیست‌ مولکول‌های سرطان را به دام اندازد. با استفاده از نوعی آرایه موسوم به ELISA (آرایه جذب ایمنی وابسته به آنزیم) می‌توان به صورت غیرمستقیم سطح رشد سلول‌های سرطانی و مرحله پیشرفت آن را تعیین کرد.

با این حال، اتصال غیرویژه بین گیرنده سطح سلول‌ها به فاژ می‌تواند منجر به کاهش نسبت سیگنال به نویز شده و بنابراین تشخیص سلول‌های سرطانی را دشوار سازد.

گرگ وایس و کریتیکا موهان از دانشگاه کالیفرنیا با ایجاد پوششی از جنس پلی‌اتیلن گلیکول این مشکل را رفع کردند. این پوشش روی سطح فاژ M13 قرار می‌گیرد. با این کار یک لایه آب در اطراف فاژ ایجاد شده و موجب محدود شدن اتصال غیرویژه سلول به فاژ می‌شود.

تشخیص سرطان معمولا با ابزارهای گرانقیمت و روش‌های تهاجمی نظیر توموگرافی نشر پوزیترون، MRI، توموگرافی کامپیوترایز (CT) و نمونه‌برداری قابل انجام است. این تحقیقات، محققان را به سمت یک روش ارزان با استفاده از زیست‌حسگر پیش می‌برد. با این ابزار می‌توان سلول‌های سرطانی را در مقیاس مولکولی شناسایی کرد.

محققان این پروژه معتقدند که این روش روزی به قدری توسعه خواهد یافت که بتواند همانند تست‌های آزمایش خون برای شناسایی سرطان مورد استفاده قرار گیرد. آنها امیدوارند که این ابزار با قیمت 5 تا 10 دلار به تجاری‌سازی رسیده و پاسخگویی آن در مدت چند دقیقه قابل انجام باشد.

دپا بدی از دانشگاه توسکگی می‌گوید: «این پژوهش اثربخشی مضاعفی روی اصلاح شیمیایی فاژها داشته به طوری که امکان اتصال غیرانتخابی را کاهش می‌دهد.»

این گروه تحقیقاتی در حال کار روی بهبود حساسیت این سیستم هستند. برای این کار آنها به اصلاح فاژها می‌پردازند.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است