خانه خبراخبار اقتصادی دنیای بدون یکبارمصرف‌ها، آیا می‌شود؟

دنیای بدون یکبارمصرف‌ها، آیا می‌شود؟

توسط مدیر سایت
0 نظرات
بازیافت پلاستیک
بیش ازدو دهه از ورود ظرف های یکبار مصرف پلاستیکی به زندگی ما ایرانی ها می گذرد . ظروفی که آمدنشان بسیاری را خوشحال کرد و بر این باورشدیم که کارمان کمتر شد .

کم کم سفره های قلمکار اصفهان جای خود را به سفره های پلاستیکی دادند و سفره های پلاستیکی تبدیل به سفره های یک بار مصرف شدند.کارها روز به روز راحت و راحت تر شد اما زندگی رنگ و رویی دیگربه خود گرفت.حواسمان نیست که کیسه های زباله هرخانواده حجیم ترشده و باورمان نمی شود که شاید در ماه بیش از 50 قطعه ظرف ، لیوان وسفره یکبار مصرف را وارد کیسه های زباله می کنیم. کمی تامل کنیم، چه بر سر سرزمینمان می آوریم؟ قرار است بعد از گذشت سال ها چه میراثی برای آیندگانمان بگذاریم؟

جداسازی پلاستیک

به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از خبرآنلاین هم اکنون صدها کارخانه کوچک وبزرگ تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در کشور وجوددارد که نظارت ویژه بر روند تولید آنها نمی شود؛ در بسیاری از مواقع با تولیداتی روبرو می شویم که همواره از مواد بازیافتی آلوده تهیه می شوند. ظرف هایی که غذای داغ داخل آنها سرو می شود و بعد از سرو غذا زمینه برای رشد میکروب ها و باکتری ها فراهم می شود. باید مراقب بود که هنگام خرید این گونه ظروف از مواد پلاستیکی بازیافتی تهیه نشده باشند. معمولا ظرف‌ های بازیافتی کدر و تیره رنگ هستند و بوی نامطبوعی می دهند ، این ظروف نشانی ازعلامت استاندارد در کف ظرف ندارند.

همچنین استفاده مکررازظروف یک بارمصرف پلاستیکی میل به غذا خوردن درافراد را سلب خواهد کرد. بارها شنیده ایم که استفاده از ظروف یکبارمصرف سرطان زا بوده و برای سلامتی مضر است اما این تنها در حد یک هشدار مطرح می شود و آماری مشخص در این رابطه ارائه نشده است.

نقاط ضعف ظروف پلاستیکی

یکی از بزرگ ترین نقاط ضعف ظروف پلاستیکی، عدم توانایی طبیعت در تجزیه آن است. تقریبا 500 سال طول می کشد تا یک بطری پلاستیکی تا حدی تجزیه شود. البته تجزیه پلاستیک بستگی به عوامل مختلفی مانند نوع پلاستیک به کار رفته در ظرف، آب‌وهوا و اسیدهای موجود در محل دفع زباله دارد.

اکنون در دورانی به سر می بریم که استفاده از اين نوع ظروف چنان متداول شده است كه نمي‌توان دنياي بدون يكبار مصرف‌ها را مجسم كرد. علاوه بر آبميوه و بستني فروشي‌ها، پيتزافروشي‌ها و سلف سرويس ادارات و دانشگاه‌ها و حتی تولید کنندگان نوشیدنی به ویژه آب، پای ظروف يكبارمصرف را برای سرو خوراکی به دنیای تغذیه باز کرده اند.

حتی این روزها کمتر در میهمانی های ایرانی ها بشقاب های چینی خوش نقش و نگار با شمعدان های نورانی دیده می شود، گویی سبک و سیاق پذیرایی اصیل و ایرانی مان را ارزان از دست داده ایم. بسياري ترجيح مي‌دهند هنگام پخش غذاي نذري و در مراسمي چون جشن تولدهاي كودكانه دردسرشستشوي ظرف را به‌كلي از برنامه حذف كنند واز بشقاب و ليوان‌هاي رنگارنگ پلاستيكي استفاده كنند.

در مورد فوايد ومضرات استفاده از ظروف يكبارمصرف پلاستیکی مي توان اشاره اي به اطلاعيه هاي مختلفي كه دراين خصوص از سوي نهادهاي مسئول صادر مي شود اشاره داشت.

اين درحالي است كه پيش از اين مسئولان وزارت بهداشت و كارشناسان مختلف، بارها نسبت به استفاده از اين ظروف هشدار داده بودند.

طبيعي است كه وقتي كالايي اين چنين جاي خود را در سبد خانوار باز مي‌كند، با چند اطلاعيه بهداشتي مصرف آن محدود نمي‌شود، اما استفاده صحيح از اين پديده حداقل كاري است كه مي‌توان نسبت به آن اميد داشت.

منبع دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است