خانه خبر گنبد پلاستیکی راهی برای رهایی از آلودگی هوا

گنبد پلاستیکی راهی برای رهایی از آلودگی هوا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
آلودگی هوا چین

به گزارش مرجع پلیمر بازار ايران (پليم پارت) به نقل از ايرنا: پس از آنکه اعلام شد چین از کشور کانادا اقدام به وارد کردن هوای پاک کرده و آن را در داخل سیلندرهای کوچک و بزرگ به مردم می فروشد، اینک برخی گزارش ها از بکارگیری شیوه های جدیدتر در این کشور حکایت دارد. کشوری که آلودگی هوا در آن به یک بحران جدی تبدیل شده و اگرچه برای رهایی از آن به تدابیری چون زوج و فرد کردن خودروها، تعطیلی مدارس و کارخانه ها روی آورده، اما هنوز نتوانسته این مشکل بزرگ را برای همیشه ریشه کن کند.
با این حال مردم و دولتمردان در شهرها و استان های مختلف چین همچنان در اندیشه یافتن راه هایی برای حل مشکل هستند و در تازه ترین نتایجی که از این تلاش ها حاصل شده، استفاده از بالون های مخصوص یا «گنبدهای پلاستیکی» در فضاهای سربسته است.

آلودگی هوا چین
اگرچه اجرای این طرح در کل سطح شهر غیرممکن به نظر می رسد، اما دست اندرکاران کلانشهر پکن برای اجرای این طرح که فعلا در سطحی بسیار محدود در حال اجرا است، سالن های ورزشی و اماکنی با فضای محدود و مشخص را انتخاب کرده اند.
مجریان برای اجرای طرح خود، بالن ها را به شکلی گنبدی در سقف سالن نصب می کنند که تا کف سالن امتداد داشته و افراد می توانند در فضای ایجاد شده که دارای هوای تصفیه شده است، به ورزش بپردازند.
البته این طرح فعلا به شکل آزمایشی و بسیار محدود برای نونهالان و نوجوانان در برخی اماکن خاص در حال اجرا است که به دلیل هزینه بالا، قابلیت استفاده برای همه شهروندان چینی را ندارد.
ظاهرا این بالون های پلاستیکی شرایطی مناسب برای افراد بخصوص برای کودکان و نوجوانان فراهم می کند که به هنگام فعالیت های بدنی از آلودگی دور باشند و هوای پاک استشمام کنند.
گنبد پلاستیکی که تلویزیون مرکزی چین گزارشی از آن را منتشر کرد، در واقع نوعی حباب پلاستیکی مجهز به سامانه هوایی بسیار پیشرفته ای است که مانند یک فیلتر هوا عمل کرده و در طول 24 ساعت می تواند هوای تازه داشته باشد.
فشار هوای داخل این حباب به گونه ای تنظیم شده که تا اندازه ای بیشتر از بیرون است تا بتواند آلودگی موجود در فضای پلاستکی را به خارج هدایت کند.
در واقع این گنبد همانند یک بالن در آسمان است که کودکان را از فضای آلوده و محیط زیست نامناسب بیرونی مجزا می کند.
کسانی که در آن هستند می گویند داخل این بخش هوا تازه و عاری از ذرات مضر است و آنها از بودن در آن احساس خوبی دارند.
گنبد پلاستیکی به گونه ای ساخته شده که راهی برای ورود آلاینده ها وجود ندارد و اگر زمانی هوا مطلوب باشد، آنها می توانند در داخل و در خارج از فضای این گنبد فعالیت های ورزشی خود را انجام دهند.
اما یکی از مشکلاتی که این طرح برای اجرا با آن روبرو است، هزینه بر بودن آن است و کسانی که می خواهند فرزندانشان در آن باشند، باید هزینه زیادی بپردازند.
وضعیت آلودگی در شهر پکن به قدری بغرنج است که دولت محلی این شهر امسال برای نخستین بار از سال 2013 میلادی به دلیل آلودگی فزاینده هوا و مخاطرات آن، دوبار اعلام هشدار قرمز صادر کرد.
مردم چین برای فرار از آلودگی و نجات دادن ریه های خود از تنفس هوای مه آلود و مسموم شهرها، این روزها به هر وسیله ای متوسل می شوند و نگرانی از وضعیت موجود حتی باعث شده در حرکت دیگری که بیشتر جنبه تجاری دارد، برخی از شرکت های تجاری دست به انتقال بسته ها و کپسول های حاوی هوا پاک از کشورهایی مثل کانادا بزنند که ظاهرا فروش خوبی هم در شهرهای مختلف داشته است.
شرکت هایی که دست به این کار زده اند، می گویند هوای پاک مناطقی از کانادا را به قیمت بالایی در چین می فروشند و مشتریان زیادی هم داشته اند.
با وجود این اقدامات و نصب دستگاه های تصفیه در منازل، مسئله آلودگی معضلی جدی است که هنوز هم راه حل اساسی برای آن یافت نشده است.
آمارها نشان می دهد که آلودگی های بالای هوا در پنج سال گذشته باعث مرگ های زودرس شده و یک میلیون و 200 هزار نفر جانشان را در این مدت به دلیل آلودگی هوا از دست داده اند و این رقم 40 درصد از کل مرگ و میرهای جهان به همین دلیل است.
آمار نشان می دهد که آلودگی یکی از مرگبارترین عوامل در پنج سال گذشته در جهان بوده و جان بیش از سه میلیون نفر را گرفته است. همین آمار از وزارت حفاظت از محیط زیست چین حاکی است که هر سال بیش از 23 میلیارد دلار خسارت محیط زیستی نیز به این کشور وارد می شود. برخی گزارش ها حاکی است که اگر این روند ادامه یابد سالانه بیش از 300 تا 400 هزار نفر دچار مرگ های زودرس به دلیل استنشاق هوای آلوده در چین خواهند شد.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است