خانه خبر گزارش خواندنی از اجلاس جهانی پلاستیک در شیکاگو

گزارش خواندنی از اجلاس جهانی پلاستیک در شیکاگو

توسط مدیر سایت
0 نظرات
گزارش

به گزارش پليم پارت
،تغییرات قیمت مواد خام نفتی، کلید اصلی رقابت میان تولیدکنندگان امریکایی، اروپایی و آسیایی صنعت پلاستیک است؛ این مطلبی است که چند روز قبل از سوی نریمان بهروش، کارشناس ارشد اقتصاد امریکا در جریان سومین اجلاس جهانی پلاستیک مطرح شد.

Global Plastic Summit 2015

سومین اجلاس جهانی پلاستیک (global plastics summit) در شهر شیکاگو در کشور امریکا برگزار شد. این همایش بین‌المللی ۳ روزه در ماه اکتبر امسال و به میزبانی ۲ گروه «آی‌اچ‌اس» (صنایع شیمیایی تخصصی) و «اس‌پی‌آی (انجمن صنفی صنعت پلاستیک امریکا) برگزار شد و در آن چشم‌انداز و چالش‌های این صنعت به همراه انواع روش‌های تولید و ماشین‌های تزریق پلاستیک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش مرجع پليمر بازار ايران (پليم پارت) در جریان این همایش ۳ روزه علاوه بر سخنرانی کارشناسان بیش از ۱۵ کارگاه آموزشی برگزار شد و یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده، چالش‌ها و به ویژه تاثیر تغییرات قیمت نفت بر محصولات تولیدی این صنعت و میزان بازده سود آن بود.

بنا به گفته برگزارکنندگان شیوه برپایی و محتوای ارائه شده در این سلسله نشست‌ها در تمام جهان منحصر به فرد است به همین دلیل بسیاری از تحلیلگران صنعت پلاستیک، اقتصاددانان، مدیران، تولیدکنندگان و فعالان این عرصه از ۱۰۰ شرکت دنیا به نمایندگی از ۱۴ کشور در این همایش بین‌المللی شرکت کرده و به بررسی تهدیدات و فرصت‌های جدید می‌پردازند.

یکی از برگزارکنندگان این همایش گروه (IHS) است که یک شرکت جهانی اطلاعات است و در حال حاضر بیش از ۸ هزار و ۸۰۰ نیرو در بیش از ۳۲ کشور جهان دارد. این شرکت در سیاست‌های کاری خود جنبه‌های مختلف صنعت و تجارت روز را از منظر انرژی، اقتصاد، ریسک تولید، جغرافیای سیاسی، پایداری و مدیریت زنجیره تامین مورد بررسی قرار می‌دهد و در طول این نشست ۱۵ کارشناس و تحلیلگر ارشد این گروه صنعتی و تحقیقاتی به بحث درباره صنعت پلاستیک پرداختند.

دومین گروه برگزارکننده (SPI) یا انجمن صنفی صنایع پلاستیک امریکا نام داشت که در سال ۱۹۳۷ میلادی فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون توانسته سود ۳۷۳ میلیارد دلاری را برای صنایع پلاستیک امریکا به همراه بیاورد. این انجمن با داشتن ۹۰۰ هزار کارگر به عنوان سومین انجمن بزرگ امریکایی شناخته می‌شود و علاوه بر تولید در زمینه تحقیقاتی نیز فعالیت می‌کند.

وابستگی به صنعت نفت

دیو ویته، معاون ارشد گروه (IHS) نیز در بخشی از این همایش گفت: در طول یک سال گذشته صنعت پلاستیک در تمام کشورها با تغییرات جهانی قیمت نفت دچار آسیب‌های بسیاری شد. در نتیجه این نوسانات جهانی تهدیدهای بسیاری برای این صنعت به وجود آمد، اما آنچه امروز اهمیت دارد، توان تبدیل این تهدیدها به فرصت‌های تازه است.

قیمت مواد خام نفتی، کلید اصلی رقابت

در دومین روز از برپایی این همایش، نریمان بهروش، اقتصاددان ارشد (IHS) در سخنرانی با عنوان «چشم‌انداز اقتصادی جهان» به نقش تولیدکنندگان امریکایی در افزایش تولید ناخالص داخلی کشور پرداخت و گفت: از آنجا که مواد خام نفتی، کلید اصلی رقابت میان تولیدکنندگان امریکایی، اروپایی و آسیایی است، نوسانات قیمت این مواد باعث ایجاد رقابت در صنعت پلاستیک در عرصه بین‌المللی می‌شود.

وی افزود: صنایع پلاستیک جهان از سال ۲۰۱۱م تاکنون با کاهش رشدی به میزان ۲/۵ تا ۲/۸ درصد نسبت به ۲ دهه گذشته مواجه شده اما بارقه‌های امید در کشورهایی مانند امریکا و همچنین کشورهایی با توسعه اقتصادی بالا به چشم می‌خورد که نشان از روند رو به رشد صنعت پلاستیک در آینده نزدیک دارد.

با این حال نباید نقش کشور چین را در تحولات این صنعت از یاد برد و باید متوجه داشت که چین می‌تواند خطری مهم برای توسعه صنایع پلاستیک در سایر کشورها به شمار آید.

بهروش با تاکید بر لزوم تسخیر بازارهای آسیایی گفت: تحولات اخیر صنایع نفتی و کاهش قیمت نفت به نفع صنایع پلاستیک تمام شده است، چراکه اکنون سازندگان امریکایی می‌توانند با تحریک تقاضای صنایع پلاستیکی در آسیا به ویژه چین و هند، هزینه‌های محصول تمام شده در بازارهای آسیایی را کاهش دهند و صنایع تولیدی این کشورها را در محورهایی از جمله تولید کالاهای مصرفی و لوازم الکترونیکی، غذاهای فرآوری شده، شیشه‌های نوشابه و بسته‌بندی در دست بگیرند.

چشم‌انداز تولید پلی‌اتیلن

آدریان جانز رنزبورگ، کارشناس پلیمر در بخشی از این همایش درباره «رشد پلیمر در صنایع پلاستیکی و پلیمری» به سخنرانی پرداخت و با اشاره به تاریخچه این صنعت گفت: استفاده از مشتقات اتیلن در صنایع پلاستیک در واقع از دهه ۷۰ میلادی آغاز و باعث تحولی اساسی در صنعت امریکا شد.

وی افزود: امروزه این صنعت به حدی با استقبال تولیدکنندگان مواجه شده که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰م حجم تولیدات مواد پلی‌اتیلن به ۳ برابر ظرفیت فعلی افزایش خواهد یافت. در حال حاضر نیز تولیدکنندگان امریکایی از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا در تولید محصولات پلاستیکی خود استفاده می‌کنند تا بتوانند علاوه بر کاهش هزینه، خواص محصولات خود را شدت بیشتری ببخشند

آینده صنعت پلاستیک در آستانه تغییر

در این اجلاس کارشناسان بین‌المللی صنایع پلاستیک معتقد بودند که آینده پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن به‌ویژه در سواحل امریکای شمالی به‌زودی با تغییرات زیادی مواجه خواهد شد.

نیک وافیادیس، تحلیلگر و معاون ارشد (IHS) با تاکید بر اینکه آینده صنعت پلاستیک در آستانه تغییر است، گفت: اگر شما فروشنده محصولات این صنعت باشید برای بالا بردن قدرت رقابت خود، به یقین به دنبال افزایش ظرفیت و عرضه خود تا حدودی حاشیه سود و قیمت محصولات را کاهش می‌دهید و اگر در جایگاه خریدار ظاهر شوید، همیشه به دنبال گزینه‌های ارزان‌تر با کیفیت بالاتر می‌گردید، به همین دلیل در مقام یک تولیدکننده باید نیازهای هر ۲ گروه را در نظر بگیرید.

وی با اشاره به اینکه عربستان و افریقای جنوبی عمده خریداران پلی‌اتیلن امریکای شمالی هستند، افزود: با بررسی ظرفیت تولید و عرضه صنایع پلاستیک امریکا، انتظار داریم که شمال امریکا با همکاری شرکای مکزیکی خود تا پایان سال ۲۰۱۶م ظرفیت تولید پلی‌اتیلن خود را تا ۴ میلیارد پوند افزایش دهد.

علاوه بر این چشم‌انداز صنعت پلاستیک به‌ویژه تولید پلی‌اتیلن در امریکا بیانگر این است که شرکت‌های پلاستیک مستقر در ساحل خلیج امریکا تا ۲ سال آینده تولیدات خود را حدود ۶ میلیارد پوند افزایش می‌دهند.

تحلیلگر ارشد (IHS) در ادامه سخنرانی خود اظهار کرد: پیش از این اعلام شده بود که قیمت پلی‌اتیلن امریکا تا پایان امسال میلادی ثابت خواهد ماند اما با افزایش هزینه‌های مواد اولیه به احتمال زیاد صنعتگران ناچار هستند در ماه مارس قیمت محصولات خود را به میزان ۳ درصد افزایش دهند.

رقابت تولیدکنندگان آسیایی و امریکایی

جوال مورالس، کارشناس شیمیایی (IHS) از دیگر سخنرانان این نشست بود که به رقابت تولیدکنندگان آسیایی و امریکایی در زمینه تولید پلی‌پروپیلن اشاره کرد و این دوره رقابت جهانی را عصر طلایی سودآوری خواند.

وی اظهار کرد: شرایط عرضه و تقاضای جهانی باعث تمرکز این صنعت در مناطق ویژه‌ای از جهان شده اما با مشاهده روند رو به رشد تولیدکنندگان آسیایی انتظار می‌رود که این صنعت به سرعت در آسیا و به ویژه در کشورهایی مانند چین و هند گسترش یابد.

این مسئله باعث ایجاد مشکلاتی از جمله کاهش حاشیه سود و تاثیر منفی بر میزان تولید صنعتگران امریکایی خواهد شد اما تولیدکنندگان امریکایی برای مواجهه با این وضع باید به دنبال راهی برای افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و یافتن فرصت‌های جدید باشند.

وی گفت: سقوط قیمت نفت در نیمه دوم سال ۲۰۱۴م منجر به کاهش قیمت محصولات پلی‌پروپیلن و گسترش بازار محصولات رزین شد و با تکیه بر روند ارائه محصولات با قیمت پایین می‌توان باعث تحریک تقاضا و افزایش حاشیه سود شد.

در همین راستا می‌توان اینگونه پیش‌بینی کرد که تا پایان سال ۲۰۲۰م حاشیه سود محصولات پلی‌پروپیلن تا ۹۰ درصد افزایش یابد. در حال حاضر نیز با توجه به افزایش ظرفیت تقاضای این محصولات انتظار می‌رود که سود این محصولات تا پایان سال ۲۰۱۶م به رقمی معادل ۳ برابر نرخ سود خود در یک دهه گذشته برسد.

اهمیت نوآوری در صنعت پلاستیک

در آخرین روز از این نشست اسکایلر تیبیتز درباره اهمیت نوآوری در تولید محصولات پلاستیکی سخنرانی کرد و گفت: پس از ظهور نسل سوم چاپگرهای ۳ دی، حالا نوبت به نسل چهارم یا همان ۴ دی رسیده است؛

نسلی که بعد چهارم یعنی زمان را هم در بر می‌گیرد و به نوعی آینده صنعت پلاستیک را در دست خود خواهد گرفت. این فناوری پیشرفته اجازه می‌دهد تا دستگاه در زمان‌های لازم خود را تغییر داده یا تعمیر شود و می‌توان با تولید آن به صنایعی همچون بهداشت و درمان، ساخت‌وساز و گسترش زیرساخت‌ها کمک کرد.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است