پلیمر چیست؟

توسط مدیر سایت
2 نظرات
پلیمری

مرجع پلیمر در بازار ایران: پلیمر از یک نام یونانی به نام پلی (Poly)  به معنی چندتا و مر (mer) به معنی قسمت، مشتق شده است. در واقع پلیمر ماده‌ای شامل مولکول‌های بزرگ است که از به هم پیوستن واحدهای کوچک تکرار شونده که اصطلاحا” مونومر نامیده می‌شود، ساخته شده‌است.

انواع پلیمر از ملکلول‌های ساده‌ای به نام مونومر ساخته شده‌اند. اگر این پلیمر از یک مونومر ساده، ایجاد شده باشد نتیجه حاصل یک پلیمر یکنواخت خواهد بود.

اگر در ایجاد پلیمر بیش از یک نوع مونومر به کار گرفته شده باشد، محصول حاصل، کوپلیمر (Copolymer) نامیده می شود.

اگر مونومرهای A و B با هم پلیمریزه شوند در ساختار پلیمر چهار آرایش احتمالی امکانپذیر است. اگر دو واحد ساختاری به صورت یک در میان در یک آرایش خطی قرار بگیرند محصول ایجاد شده کوپلیمرمتناوب (Alternating Copolymer) نام دارد، در حالی که اگر توزیع به صورت تصادفی باشد محصول کوپلیمر تصادفی (Random Copolymer) نامیده می شود.

از نظر سنتی پلیمرها به دو گروه اصلی، پلیمرهای افزایشی (Addition Polymers) و پلیمرهای تراکمی (Condensation Polymers) طبقه بندی شده‌اند. پلیمر افزایشی حاوی همان اتم‌های مونومر در واحد تکراری خود است. در صورتی که پلیمرهای تراکمی به علت تشکیل محصولات جانبی در ضمن پلیمر شدن شامل تعداد کمتری هستند.

امروزه طبقه بندی پلیمرها بر این اساس انجام شده است که پلیمر شدن به صورت مرحله‌ای (واکنش مرحله‌ای یا رشد مرحله‌ای) (Step Reaction) یا به وسیله انتشار از یک زنجیر در حال رشد (واکنش زنجیری یا رشد زنجیری) (Chain Rection) باشد.

انواع پلیمرها

انواع پلیمرها  به طور کلی به سه گروه اصلی گرمانرم ها یا تروموپلاستیک ها، گرما سخت ها یا ترموست ها، الاستومرها دسته بندی می‌شوند.

ترموپلاستیک ها با افزایش دما نرم شده و با خنک شدن به سختی اولیه اشان برمی گردند و بیشتر قابل ذوب هستند، مثل، نایلون

پلاستیک های گرما سخت (ترموست ها) وقتی گرم می شوند، سخت شده و هنگام سرد شدن به سختی اولیه برمی گردند.

گروه سوم الاستومرها هستند که این مواد توسط کاتالیزورها یا گرم شدن تحت فشار به یک شکل دائمی تبدیل می شوند. الاستومرها نظیر رابرها می توانند بدون پاره شدن و گسستن در برابر تغییر شکل مقاومت کنند.

 

پلیمر

مطالب مشابه

2 نظرات

نانوکامپوزیتی که برای تسهیل حفر چاه نفت و گاز مناسب است - پلیم پارت : مرجع پليمر در بازار ايران 9 تیر 1395 - 07:29

[…] رایس نشان دادند که افزودن نانوروبان‌های گرافنی به یک پلیمر و اعمال ماکرویوو به آن موجب تغییر ساختار پلیمر شده و در […]

پاسخ
کاهش 32 درصد گرمایش زمین با استفاده از اسکناس‌های پلیمری - پلیم پارت : مرجع پليمر در بازار ايران 17 تیر 1395 - 10:55

[…] پلیمری نخستین بار در سال ۱۹۸۸ در استرالیا منتشر شد. این کشور […]

پاسخ

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است