خانه اقتصادیگزارش و تحلیل ثبت معامله ۴ میلیون و ۷۵۷ هزار تن محصولات پتروشیمی تا پایان بهمن ماه

ثبت معامله ۴ میلیون و ۷۵۷ هزار تن محصولات پتروشیمی تا پایان بهمن ماه

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشيمي

مرجع پلیمر در بازار ایران: عبور ارزش معاملات امسال بورس کالا از مرز ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در شرایطی قابل تامل است که در کل سال ۹۸ ارزش معاملات ۱۶۹هزار میلیارد تومان و در کل سال ۹۷ که رکورد قبلی بورس کالا بود، ارزش معاملات ۱۷۸هزار میلیارد تومان بود؛ اما این ارقام در ۱۱ ماهه امسال با اختلاف زیاد پشت سر گذاشته شده است.

همچنین جدول معاملات امسال نشان می دهد که تمام رکوردهای قبلی بازار فیزیکی در حجم و ارزش معاملات البته به جز تالار کشاورزی جا به جا شده است. همچنین از این پس باید ارقام جدیدی در مقابل حجم و ارزش معاملات بازار مالی بورس کالا نیز باید نوشت.

معاملات ۳۰ میلیون تنی در بازار فیزیکی

بر اساس اعلام بورس کالای ایران ، بررسی معاملات 11 ماهه امسال نشان می دهد مجموع ۳۰۸ هزار و ۹۵۶ میلیارد تومانی ارزش معاملات بورس کالا، ۲۷۲ هزار و ۸۹۳ میلیارد تومان آن به بازار فیزیکی اختصاص داشته است.

بازار فیزیکی تا پایان بهمن ماه شاهد معامله ۳۰ میلیون و ۲۰۶ هزار تن انواع محصول در بخش های صنعتی و معدنی، کشاورزی، پتروشیمی، فرآورده های نفتی، بازار فرعی، اموال غیرمنقول و طلا بود. معاملات این بخش به لحاظ حجم رشد ۲۷ درصدی و از نظر ارزشی رشد ۱۲۱ درصدی داشته است.

بیشترین ارزش معاملات در بازار فیزیکی مربوط به محصولات صنعتی و معدنی با ۱۴۴ هزار و ۷۵۳ میلیارد تومان بود که رشد ۱۶۸ درصدی نسبت به ۱۱ ماهه پارسال داشت. حجم معاملات محصولات صنعتی و معدنی هم در این مدت با رشد ۳۹ درصدی به ۱۲ میلیون و ۲۷ هزار تن رسیده است.

در بخش حجم معاملات بیشترین حجم اما مربوط به محصولات فرآورده نفتی با ثبت ۱۳ میلیون و ۳۱۱ هزار تن بود که ۲۲ درصد بالاتر از ۱۱ ماهه سال قبل است. ارزش معاملات این محصولات نیز با رشد ۷۶ درصدی ۵۳ هزار و ۷۳ میلیارد تومان گزارش شده است.

در بخش محصولات پتروشیمی شاهد ثبت ۴ میلیون و ۷۵۷ هزار تن محصول به ارزش ۷۳ هزار و ۳۶۹ میلیارد تومان بودیم که به ترتیب رشد ۱۳ و ۹۱ درصدی را در حجم و ارزش ثبت کرد.

محصولات کشاورزی مورد معامله قرار گرفته در مدت مذکور ۲۶ تن به ارزش ۲۲۳ میلیارد و ۱۷۹ میلیون تومان بوده است. بازار فرعی در این مدت معامله ۱۰۸ هزار و ۶۵۳ تن کالا به ارزش ۷۳۰ میلیارد و ۵۰۷ میلیون تومان را تجربه کرد که هم از نظر حجم و هم ارزش به ترتیب رشد ۲۲ و ۵۵ درصدی را ثبت کرد.

در حوزه بازار فیزیکی طلا هم معامله ۶۳۸ کیلوگرم طلا به ارزش ۷۱۰ میلیارد و ۴۶۵ میلیون تومان ثبت شد که رشد ۲۹ درصدی در حجم و ۱۶۵ درصدی در ارزش داشت.

در مدت مذکور همچنین شاهد ثبت ۳۲ میلیارد و ۶۴۵ میلیون تومان معامله در بخش اموال غیر منقول (معامله ۳ باب ملک) بودیم.

۱۳ میلیون قرارداد در بازار مشتقه

در بازار مشتقه بورس کالای ایران ۱۳ میلیون و ۱۲۷ هزار قرارداد به ارزش ۱۸ هزار و ۶۶۱ میلیارد تومان گزارش شد. از این حجم ۱۳ میلیون و ۹۴ هزار قرارداد مربوط به قراردادهای آتی و ۳۲ هزار و ۴۹۲ قرارداد متعلق به قراردادهای اختیار معامله است.

ارزش معاملات قراردادهای آتی ۱۸ هزار و ۳۲۹ میلیارد تومان و قراردادهای اختیار معامله ۳۳۱ میلیارد و ۵۷۵ میلیون تومان بوده است که در بخش قراردادهای اختیار معامله رشد۱۸۳ درصدی در ارزش معاملات به ثبت رسید.

بازار ۱۷ هزار میلیارد تومانی ابزارهای مالی

بازار ابزارهای مالی بورس کالای ایران در ۱۱ ماهه امسال با ثبت یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون و ۸۰۱ هزار قرارداد به ارزش ۱۷ هزار و ۴۰۱ میلیارد تومان، رشد ۸۷ درصدی و ۲۰۹ درصدی در تعداد و ارزش قراردادها را به ثبت رساند.

بیشترین حجم قرارداد در این مدت متعلق به صندوق های سرمایه گذاری با ثبت یک میلیارد و ۳۷۹ میلیون و ۹۴۰ هزار قرارداد بود. ارزش این معاملات نیز نسبت به سایر بخش ها بالاتر و ۵ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان به ثبت رسید. صندوق های سرمایه گذاری رشد ۸۴ درصدی در حجم و رشد ۲۸۳ درصدی در ارزش معاملات را به ثبت رساند.

همچنین حجم معاملات گواهی سپرده کالایی در این مدت ۱۲۰ میلیون و ۷۲۹ هزار ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش بیش از ۸ هزار و ۳۳ میلیارد تومان بود که رشد ۱۱۰ درصدی در حجم و ۱۴۰ درصدی در ارزش معاملات داشته است.

در بازار ابزارهای مالی همچنین ۵۰ میلیون و ۱۳۱ هزار قرارداد سلف موازی استاندارد به ارزش ۳ هزار و ۷۳۸ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب رشد ۱۳۲ درصدی و ۳۶۰ درصدی داشته است.

منبع: نیپنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است