خانه خبر رکورد بومی‌سازی فناوری در صنعت پتروشیمی

رکورد بومی‌سازی فناوری در صنعت پتروشیمی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
PetroChemical Technology

مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از دنیای اقتصاد: نگاه ویژه به صنعت پتروشیمی ‌و حمایت از زنجیره‌های پایین دستی آن که زنجیره‌ ارزش را کامل می‌کنند از ضروریات قابل توجهی است که منجر به ایجاد اشتغال و توسعه‌ پایدار کشور خواهد شد. طی چند سال اخیر با وجود تحریم‌ها و مشکلات ناشی از آن صنعت پتروشیمی ‌در راستای اقتصاد مقاومتی گام‌های بزرگ و مثبتی برداشته است. در همین راستا امسال طرح‌های بزرگی به بهره‌برداری رسید. بخش زیادی از این طرح‌ها متعلق به هلدینگ خلیج‌فارس بودند که مدیریت اجرای بسیاری از آنها را شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی ‌به عهده داشت.

صفرعلی بابایی، مدیر عامل مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی ‌در گفت‌و‌گویی محور کار و تخصص‌ شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی ‌را  از ابتدا توسعه‌ای ذکر و تاکید کرد: این شرکت در ۱۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در جهش اول پتروشیمی‌کشور، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم نقش داشته ‌است.وی با اشاره به اینکه شرکت مدیریت توسعه (pidmco) در اکثر پروژه‌های هلدینگ خلیج فارس سهیم است و به‌عنوان مدیریت پروژه زیرنظر ساختار کارفرمایی آن را راهبری می‌کند، افزود: این شرکت  در نقاطی از کشور  که صنعت پتروشیمی ‌فعالیت دارد فرودگاه، جاده، پل، مهمانسرا، زائرسرای مشهد مقدس، مجموعه فرهنگی و رفاهی و تفریحی (چغاخور)، اسکله‌های صادراتی احداث کرده است.

به گزارش روابط عمومی‌مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی، وی ادامه داد: از بزرگ‌ترین پروژه‌ها که شرکت مدیریت توسعه اجرای آن را به عهده داشته، می‌توان به پالایشگاه گاز بید بلند خلیج‌فارس اشاره کرد. همچنین جمع‌آوری گازهای فلر در مناطق نفتخیز جنوب که باعث تامین خوراک غنی برای پالایشگاه گاز بید بلند خلیج‌فارس خواهد شد، ازدیگر این پروژه‌ها است. وی اضافه کرد: در فاز دوم مجتمع پتروشیمی ‌ایلام شامل واحدهای الفین و گوگرد زدایی و هیدروژن که به بهره‌برداری رسید، پروژه‌های بزرگ هنگام و آپادانا در منطقه عسلویه، بازسازی بوعلی سینا و پروژه شیرین‌سازی آن در منطقه ماهشهر در پتروشیمی ‌نوری پروژه‌های پایین‌دستی که ارزش افزوده زیادی برای تولیدات  پتروشیمی ‌نوری دارند و به ویژه پروژه‌ای که باعث خاموش شدن فلر آن می‌شود، شرکت مدیریت توسعه حضور داشته است.

همچنین در اندیمشک، سنقر کرمانشاه، عسلویه، ماهشهر، بهبهان، دهدشت، گچساران که هلدینگ خلیج‌فارس پروژه‌های توسعه‌ای دارد شرکت مدیریت توسعه حضور دارد و هدف این است که با دانشی که برای اجرای پروژه در این شرکت وجود دارد، به تسریع در روند کار و راه‌اندازی پروژه‌ها کمک کنیم. بابایی با اشاره به اینکه ایلام یک پروژه سنواتی شده ‌بود و جمع‌آوری پروژه سنواتی کار سختی است، گفت :در پروژه ایلام به عنوان مدیریت پیمان، MC پروژه‌ها و حتی خریدهای پروژه را در نقش بازوی اجرایی آن شرکت به سرانجام رساندیم. وی با تاکید بر اینکه واحد ۵۰۰ هزار تنی الفین ایلام یک پروژه فوق‌العاده سنگین الفینی و متفاوت نسبت به دیگر الفین‌های کشور بود، افزود: این واحد، محصولات پایین دستی بسیاری دارد و شاید به نوعی یک پروژه زیست‌محیطی است، چون چیزی به اسم سوزاندن اتیلن آف ندارد. در این چند سال بدون حضور لایسنسور و شرکت‌های خارجی تمامی ‌فعالیت‌های مربوط به این پروژه را با کمترین هزینه مطابق با هزینه‌های پیش‌بینی شده به سرانجام رساندیم. وی حجم کل سرمایه‌گذاری فاز دوم پتروشیمی ‌ایلام را حدود ۸۷۰ میلیون یورو دانست و اضافه کرد: در زمان ورود ما، بالغ بر ۳۰۰ میلیون یورو تعهدات خرید انجام شده بود، البته خیلی از کالاها تحویل نشده ‌بود و با ورود مدیریت توسعه قریب به ۶۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری جدید انجام ‌شد. این در حالی بود که با سنواتی شدن پروژه و تحمیل شرایط تحریم، بسیاری از خریدها مشکلات خاص خود را داشت که باید آنها را هم برطرف می‌کردیم. وی با اشاره به مسوولیت مدیریت توسعه برای خرید تجهیزات پتروشیمی‌ ایلام گفت: به دلیل اینکه این پروژه‌ای بود که یک پیمانکار واحد برای بخش تامین و تدارکات نداشت، به رغم تحریم‌ها توانستیم در خریدها رقابت ایجاد کنیم و بالای ۳۵ میلیون یورو فقط در چند خرید صرفه‌جویی کرده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مدیریت پیمان پروژه از سوی هلدینگ خلیج‌فارس و شرکت پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس به شرکت مدیریت توسعه  واگذار شد افزود: شرکت پالایشگاه گاز بیدبلند پروژه سنگینی بود که بیش از ۳میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داشت. این پروژه هم قرار بود با مشارکت خارجی‌ها اجرا شود، اما به دلیل شرایطی که ایجاد شد ما بدون مشارکت خارجی‌ها این کار را به سرانجام رساندیم. با تمام توان توانستیم در خرید، طراحی و در مسائل اجرا این کار را انجام دهیم و در زمان مورد نظر هلدینگ خلیج‌فارس این پروژه تکمیل و اوایل امسال راه‌اندازی شد، اما افتتاح رسمی ‌آن، مدت‌ها پس از تولیدی شدن آن انجام می‌شود. به گفته صفرعلی بابایی این پروژه یکی از رکوردهای ملی در حوزه بومی‌سازی تکنولوژی در صنعت پتروشیمی ‌محسوب می‌شود. در این طرح تمام رکوردها را بر اساس ساعت کار در عرصه بین‌المللی شکسته‌ایم. این طرح در مدیریت پروژه از فینالیست‌های بین‌المللی IPMA شد و رتبه ممتاز مدیریت پروژه را کسب کرد و به‌رغم همه شرایط تحریم وقتی ما را ارزیابی می‌کنند، کاری به شرایط تحمیلی تحریم ندارند و تنها بر اساس مدل‌های مدیریت بین‌المللی پروژه آن را ارزیابی می‌کنند.

وی درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران چگونه می‌تواند  خود لایسنسور باشد، گفت: لایسنسور بودن فعالیت‌های خاص خود را می‌خواهد. ابتدا  باید در سطوح آکادمی‌و علمی ‌پایه‌گذاری‌هایی را انجام  دهیم. البته بخش‌های اندکی از این مهم انجام شده‌ است، اما نه به آن گسترد‌گی که باید سرمایه‌گذاری می‌کردیم. بابایی در ادامه با اشاره به اینکه درآمد شرکت‌هایی که خدمات لایسنس می‌دهند، از کشورهای تولید کننده نفت بیشتر است تاکید کرد: ما نباید از این موضوع مهم غافل شویم.

وی افزود: در دو سال گذشته و به ویژه  امسال که سال جهش تولید بود، پیگیر فعال کردن پروژه‌های پایین دستی بودیم، زیرا این پروژه‌ها ارزش افزوده بالایی دارند و اغلب تکنولوژی‌های خاص خود را می‌خواهند. این در حالی است که  درآمد پروژه‌های پایین‌دستی با سرمایه‌گذاری اندک بسیار بالاست.

بنابراین باید به پایین‌دستی‌ها ورود کرده و ناچار درگیر لایسنس‌های مختلف می‌شویم؛ بر این اساس با شرایطی که هم‌اکنون وجود دارد راهی جز اینکه شرایط انجام کارها را مهیا کنیم، نداریم. وی تصریح کرد: نباید تنها محصولات گرید‌های اول پتروشیمی ‌را تولید و صادر کنیم؛ بلکه  باید با ورود به صنعت  تکمیلی پیش نیاز ساخت داخل را تامین کنیم. بابایی افزود: در حال حاضر تعدادی از پروژه‌ها با محوریت زیست‌محیطی در پایین‌دست آغاز شده‌اند که پروژه‌های سنقر، پک ارومیه، سود پرک در ماهشهر و کریستال و ملامین در لردگان از این پروژه‌ها هستند. پروژه‌هایی هم که در پتروشیمی ‌نوری و بوعلی سینا انجام می‌شود، در همین زمینه‌ها هستند. وی ادامه داد: در همین زمینه چند اقدام با ارزش نیز با پژوهشگاه صنعت نفت و پژوهشگاه پتروشیمی ‌انجام شده‌ است که بر اساس آن در پروژه‌هایی که خوراک‌مان ترش بود و در گذشته به‌طور جدی باید از خدمات خارجی‌ها استفاده می‌شد، برای پیشگیری از سوزاندن گازهای اسیدی با دانش داخلی و لایسنس داخلی کار آنها را انجام ‌دهیم. مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه خلیج‌فارس در ادامه تامین مالی در پتروشیمی‌ها را به دلیل وجود سرمایه‌گذاری سنگین به عنوان یک چالش بزرگ مطرح کرد و افزود: با مدیریت هلدینگ خلیج‌فارس نگرانی از سرمایه‌گذاری کمتر شده است. بخشی از تامین مالی از حساب صندوق توسعه ملی پیگیری و بخشی در قالب مشارکت مستقیم بانک‌هایی که ارتباط مالی با هلدینگ خلیج‌فارس داشته‌اند، انجام شد. بخش دیگر نیز از محل گردش‌های مالی شرکت‌های تولیدی در اختیار هلدینگ بوده‌ که بسیاری از مسائل مالی پروژه‌ها را برای ما حل کرده ‌است. وی درباره ورود شرکت به بورس گفت: در مجمعی که اوایل امسال برگزار شد، قول داده‌ایم که با حمایت‌های هلدینگ وارد بورس شویم. در نشست‌هایی که با مسوولان بورس داشتیم این باور ایجاد شده که شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی ‌با برخورداری از دانش و ساختاری که دارد، شرکت پایداری است و به عنوان یکی از نیروهای همراه پروژه‌ها در توسعه صنعت پتروشیمی ‌باید حاضر باشد. بنابراین در حال انجام  اقدامات اولیه آن هستیم و امیدواریم تا سال آینده وارد فرابورس شویم.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است