خانه تکنولوژي آسفالت هوشمند و اختراع قیر خودترمیم شونده

آسفالت هوشمند و اختراع قیر خودترمیم شونده

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Asphalt Mixtures

مرجع پلیمر در بازار ایران: یک مخترع جوان با اشاره به اختراع قیر خودترمیم شونده مطرح کرد: با تردد هر ماشین سبک یا سنگین روی این آسفالت و تحت فشار قرار دادن آن، قابلیت ترمیم دارد، از طرفی پلیمر موجود در این قیر به علت قابلیت واکنش پذیری با آب و انجام برخی واکنش ها، روسازی را ترمیم می کند و در نتیجه مشکل تخریب روسازی توسط رطوبت از بین خواهد رفت.

روسازی راه‌ها دائماً در معرض انواع گوناگونی از تنش‌های ناشی از عواملی مانند بار ترافیکی‌، تغییرات دمایی و رطوبت‌ و تغییر شکل لایه‌های زیرین و بستر قرار دارند که این تنش‌ها منجر بـه پیـدایش نقـایص و خرابی‌هایی در روسازی و فرسوده شدن آنها می شوند پس این روسازی‌ها هر چند وقت یکبار نیازمند تعمیر و ترمیم با صرف هزینه های بالا و ایجاد آلودگی های زیست محیطی هستند. یکی از دلایل از بین رفتن این روسازی ها، استفاده از قیرهای نامناسب و یا از بین رفتن خاصیت قیر به علت شرایط جوی است.

کارشناس مسئول مرکز رشد و فناوری شهرستان ملایر چند وقت پیش در گفت‌وگو با ایسنا، از یکی از طرح های فناورانه و نوآورانه مستقر در این مرکز با عنوان «قیر خودترمیم اصلاح شده پلیمر ۲ هیدروکسی اتیل متاکریلات برای استفاده در مخلوط آسفالت گرم» خبر داد. این تیم تحقیقاتی موفق به ساخت نوعی قیر خودترمیم شونده به عنوان نخستین نمونه آن در دنیا شدند.

سرپرست این تیم تحقیقاتی در گفت‌وگو با ایسنا، انجام پروژه روسازی آسفالت در دوره کارشناسی خود را جرقه ایجاد شده برای آغاز این کار تحقیقاتی عنوان و اظهار کرد: همان زمان با مشاهده انواع ترک های خستگی، پوست سوسماری شدن و ترک های طولی و عرضی آسفالت معابر به علت بارندگی، بارگذاری، اختلاف دما و یا عدم اجرای مناسب این روسازی ها، به فکر طراحی قیری خودترمیم شونده با افزایش چند برابری طول عمر آن افتادم.

علی قنبری نیاز به ترمیم روسازی ها را عدم کیفیت مناسب قیر استفاده شده دانست و گفت: در این ترمیم، ابتدا روسازی قبلی را تراشیده و روکش جدید ایجاد می کنند که علاوه بر صرف هزینه های بالا، سبب نارضایتی مردم و افزایش تصادفات جاده ای می شود.

قابلیت خودترمیمی این قیر در شرایط سخت و یا بارگذاری بالا

وی به پیگیری های خود برای به ثمر رساندن مطالعات سه ساله اش در مقطع کارشناسی ارشد اشاره و تصریح کرد: با پیگیری های به عمل آمده و حمایت ها و راهنمایی های دکتر علیرضا خاوندی و دیگر اساتید دانشگاه زنجان و انجام سه سال کار آزمایشگاهی در آزمایشگاه های شیمی و پلیمر زنجان، موفق به ساخت نوعی پلیمر و ترکیب آن با قیر و ایجاد خاصیت خودترمیم شونده در آن شدیم که این محصول عمری چند برابر نمونه خالص دارد.

این مخترع جوان از موفقیت آمیز بودن استفاده از این قیر در روسازی ها و عملکرد مناسب آن خبر داد و یادآور شد: بهبود خواص رئولوژیکی(علم جریان و تغییر شکل جریان ها) و خواص فیزیکی، مقاومت در برابر آسیب های رطوبتی و ترمیم آسیب دیدگی ها با عمر چند برابر از جمله مزیت های تولید قیر ترمیم شونده است. این قیر به علت عملکرد مناسب در برابر تغییرات دمایی، در هر جای دنیا که قابلیت اجرای آسفالت وجود داشته باشد، قابل استفاده است.

وی با اشاره به قابلیت خودترمیمی این قیر در شرایط سخت و یا بارگذاری بالا، بیان کرد: با تردد هر ماشین سبک یا سنگین روی این آسفالت و تحت فشار قرار دادن آن، قابلیت ترمیم دارد، از طرفی پلیمر موجود در این قیر به علت قابلیت واکنش پذیری با آب و انجام برخی واکنش ها، روسازی را ترمیم می کند، در نتیجه مشکل تخریب روسازی توسط رطوبت از بین خواهد رفت.

کاهش تصادفات جاده ای؛ یکی از مزایای استفاده از قیر خودترمیم شونده

وی کاهش پیرشدگی آسفالت را یکی دیگر از مزایای استفاده از این نوع قیر عنوان کرد و ادامه داد: علاوه بر این قابلیت های تخصصی، استفاده از این قیر خود ترمیم شونده به علت عدم نیاز به ترمیم و نگهداری برای چندین سال، سبب کاهش آلودگی ناشی از به کارگیری ماشین های راهداری و نیز کاهش تصادفات جاده ای و مسدود شدن راه ها در پی ترمیم آسفالت ها می شود که این امر سطح رضایتمندی مردم را نیز افزایش خواهد داد.

مدیرعامل این واحد فناور در ادامه مطرح کرد: حذف هزینه های ناشی از تعمیر و نگهداری روسازی جاده ها، به علت طول عمر بالای این نوع آسفالت از دیگر مزایای قیر خودترمیم شونده است.

برای آغاز کار نیازمند یک سرمایه گذار خوب هستیم

وی با بیان اینکه تمامی هزینه های ناشی از ثبت این اختراع توسط اعضای تیم تأمین شده و تاکنون هیچ حمایتی از سمت ارگان های دولتی دریافت نکردیم، خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ حمایتی برای راه اندازی خط تولید این اختراع صورت نگرفته است، از طرفی برای آغاز کار نیازمند یک سرمایه گذار خوب هستیم.

این مخترع جوان یادآور شد: با توجه به اینکه تولید این قیر خودترمیم شونده در یک کارگاه کوچک امکان پذیر نیست، ما نیازمند یک سرمایه گذار و راه اندازی کارخانه ای برای رسیدن به تولید انبوه و اشتغالزایی برای بسیاری از نیروهای متخصص و انسانی هستیم.

قنبری تولید انبوه این قیر را سبب ارزآوری، اشتغالزایی و افزایش صادرات آن عنوان و بیان کرد: سرمایه گذاری و حمایت نهادهای دولتی و یا غیردولتی از این طرح به علت قابلیت صادرات این محصول، قطعاً سودمند خواهد بود.

وی هدف صاحبان این نوع ایده ها را تولید محصولی کارآمد برای حل مشکلات مردم و نه درآمدزایی آن دانست و گفت: حمایت از این نوع ایده ها سبب رشد و پیشرفت جوانان و نیز افزایش عملکرد صنعت و تجارت خواهد شد.

به گزارش ایسنا، رهبر انقلاب در شهریورماه سال ۹۹ در نشست تصویری با اعضای هیئت دولت رفع موانع تولید را از وظایف اساسی دولت برشمردند و ضمن تأکید بر تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش تولید بیان کردند «اقتصاد کشور به هیچ وجه نباید به تحولات خارجی پیوند بخورد زیرا این یک خطای راهبردی است، نباید برنامه‌ریزی اقتصادی برای کشور، معطل لغو تحریم‌ها یا نتیجه انتخابات فلان کشور شود.»

اما امروز موانع بسیاری پیش روی جوانان خوش فکر و صاحبان ایده است و آنها همچنان به دنبال جذب سرمایه گذار و حمایت های دولتی برای به ثمر رساندن طرح هایشان هستند. حمایت از شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناورانه، می تواند سبب برداشتن گام هایی علمی و فناورانه، در راستای کاهش وابستگی به دیگر کشورها و تکیه بر توان داخلی و عملی شدن شعار «جهش تولید» شود.

منبع: ایسنا

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است