خانه تکنولوژي تبدیل زباله‌های پلاستیکی به چسب

تبدیل زباله‌های پلاستیکی به چسب

توسط مدیر سایت
0 نظرات
بازیافت پلاستیک

مرجع پلیمر در بازار ایران: برخلاف کارتن، شیشه و ضایعات فلزی که طرفداران زیادی در میان شرکت‌های فعال در حوزه بازیافت دارد، پلاستیک از محبوبیت بالایی میان آن‌ها برخوردار نیست که البته دلیل مشخصی دارد: بازیافت و استفاده مجدد از پلاستیک بسیار سخت است و محصول جدید ارزش کمتری نسبت به محصول اولیه دارد. در این میان پلی‌اتیلن رایج‌ترین پلاستیک است که سالانه ۱۰۰ میلیون تن از آن در سراسر جهان تولید می‌شود.

این میزان تولید و همچنین اثرات مخرب روی محیط زیست باعث شده محققان روی آن‌ها تمرکز کنند و حالا تیمی از پژوهشگران دانشگاه «برکلی» موفق به توسعه فرایندی شده‌اند که می‌تواند پلی‌اتیلن را با حفظ بسیاری از خواص آن، آماده مصرف مجدد کند. این تیم با افزودن گروه «هیدروکسیل» به یک این پلیمر، یک چسب تولید کرده که به فلزات می‌چسبد. هیدروکسیل مولکولی متشکل از یک اتم اکسیژن و هیدروژن است.

محققان برای دستیابی به این هدف، از یک فرایند کاتالیزوری به نام «روتنیوم پورفیرین پلی فلوئور شده» استفاده کردند که می‌تواند در دمای بالا برای ذوب پلاستیک در هنگام غوطه‌وری در یک حلال غیرقطبی کار کند. با افزودن کمی الکل به این ترکیب، یک چسب با ۲۰ برابر چسبندگی بیشتر نسبت به چسب‌های عادی تولید می‌شود.

در حالی که این فرایند صرفه اقتصادی ندارد، امکان تبدیل پلی‌اتیلن به چسب می‌تواند باعث استفاده از آن‌ها در بخش‌های مختلفی مانند ایملپنت‌ها یا به عنوان عایق سیم‌های فلزی شود. علاوه بر این موارد، امکان استفاده از این چسب برای ساخت محصولات مقاوم‌تر متشکل از پلاستیک و فلز هم وجود دارد.

این روش بازیافت اگرچه صرفه اقتصادی چندانی ندارد، اما شاید با افزایش کاربردهای آن برخی شرکت‌ها تصمیم به استفاده از آن بگیرند و تاثیری روی تولید روزافزون پلاستیک و محصولات پلاستیکی داشته باشد. پژوهش جدید محققان در ژورنال «Chem» به چاپ رسیده است.

منبع: برنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است