خانه اقتصادیگزارش و تحلیل رشد عرضه و کاهش تقاضا در معاملات گروه پلیمری در بورس کالا

رشد عرضه و کاهش تقاضا در معاملات گروه پلیمری در بورس کالا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Petrochemical product

مرجع پلیمر در بازار ایران: حجم عرضه مواد اولیه پلیمری در بورس کالا با رشد 5.6 درصدی نسبت به هفته ماقبل به میزان 80 هزار و 169 تن رسید. این میزان از حجم عرضه پلیمرها گرچه نسبت به هفته گذشته بیش از 4 هزار تن افزایش داشت اما نتوانست سیگنال افزایشی را به بازار مخابره کند و محرکی برای رشد سایر داده‌های اثرگذار در روند معاملاتی بورس کالا در این بازار شود. به طوری که افت تقاضا طی هفته گذشته به قدری شدید بود که رقم بی‌سابقه 50 هزار و 733 تن را در کارنامه معاملاتی محصولات پلیمری در سال جاری برای اولین بار به ثبت رساند.

کاهش نزدیک به 34 درصدی تقاضا برای خرید مواد اولیه پلیمری نسبت به هفته دوم آبان ماه به وضوح نشان دهنده نگرانی متقاضیان از روزهای مبهم آینده است و سردرگمی آنها در پاسخ به این سوال که قیمت‌ها در هفته‌های بعدی در چه سطوحی نوسان خواهد کرد را بیش از پیش کرده است. اینکه این روزها تکانه‌های کاهشی و افزایشی بهای ارز چنان غیرقابل ارزیابی شده است، دلیل محکمی برای این تردید است.

زیرا ابتدای هفته گذشته در تداوم روند کاهشی بهای ارز، نرخ دلار صرافی به قیمت‌های نزدیک به 22 هزار تومان رسید اما چندان دوامی نداشت و در روزهای پایانی هفته کانال 27 هزار تومان را به خود دید. افزون بر این تکانه‌های مداوم بهای ارز، پرواز نرخ‌های نیمایی بالاتر از نرخ‌های ارز آزاد سیگنالی مضاعف برای دامن زدن به سردرگمی متقاضیان و موکول کردن خریدهای آنها به شمار می‌رود. برآیند همه این عوامل سبب شد که به میزان تنها 35 هزار و 859 تن از انواع محصولات پلیمری طی هفته گذشته به معامله ختم شود و رکورد کمترین درصد معامله میزان عرضه‌ها در کارنامه معاملاتی هفته سوم آبان ماه به ثبت برسد. چرا که تنها 44.72 درصد از میزان عرضه‌ها مورد دادوستد متقاضیان قرار گرفت.

معاملات انواع مواد اولیه شیمیایی در بورس کالا داده‌های بهتری را نسبت به پلیمرها به ثبت رساند. به طوری که حجم معاملات با افت ناچیز 1.8 درصدی نسبت به هفته ماقبل همچنان در کانال 31 هزار تنی باقی ماند. میزان عرضه محصولات شیمیایی نیز با تجربه رشد 18.84 درصدی به 48 هزار و 518 تن رسید که بیشترین میزان طی سه هفته گذشته به شمار می‌رود. همچنین در برابر این میزان از عرضه تقاضایی به اندازه 41 هزار و 558 تن شکل گرفت که از رشد 4.17 درصدی حکایت دارد.

منبع: نیپنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است