خانه خبر لزوم حذف محدودیت برای تا‌مین مواد‌اولیه صنایع پلیمری

لزوم حذف محدودیت برای تا‌مین مواد‌اولیه صنایع پلیمری

توسط مدیر سایت
0 نظرات
لاستیک تولید

مرجع پلیمر در بازار ایران: عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران با اشاره به اینکه سهمیه مواد اولیه صنایع پلیمری بر اساس میزان تولید دو سال اخیر آنها اختصاص می‌یابد، گفت: این سهمیه تناسبی با نیاز واحدها ندارد، در حالی‌که در شرایط کنونی و به‌دنبال افزایش نرخ ارز، فرصت صادراتی خوبی برای این واحدها فراهم شده و محدودیت تا‌مین مواد اولیه، فرصت‌ها را از صنایع پلیمری می‌گیرد. کیوان کاشفی، با اشاره به مشکلی که طی حدود هشت ماه اخیر برای تا‌مین مواد اولیه صنایع پلیمری ایجاد شده است، گفت: سهمیه مواد‌اولیه این واحدها به‌شدت کاهش یافته و بر اساس میزان تولیدات دو سال اخیر آنها اختصاص می‌یابد.

لاستیک تولید

کیوان کاشفی در جلسه پنجاه و هشتم شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان‌کرمانشاه ادامه داد: به دلیل مشکلات اقتصادی چند سال اخیر بسیاری از این واحدها نتوانسته‌اند تولید زیادی داشته باشند و از همین‌رو سهمیه اختصاصی بر اساس میزان تولیدات ۲۴‌ماهه اخیر برای آنها بسیار کم است. رئیس اتاق کرمانشاه افزود: این در حالی است که در شرایط کنونی و به‌دنبال افزایش نرخ ارز، فرصت صادراتی خوبی برای این واحدها فراهم شده اما محدودیت تا‌مین مواد‌اولیه فرصت‌ها را از صنایع پلیمری می‌گیرد. او تسهیل‌گری سازمان صمت استان‌کرمانشاه برای حل مشکلات این واحدها را خواستار شد. عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران در ادامه به موضوع راه‌اندازی ایستگاه باری راه‌آهن کرمانشاه اشاره کرد و گفت: این موضوع به‌طور مفصل در اواخر سال گذشته در جلسه شورای گفت‌وگو مطرح شد اما از آن زمان تا‌کنون اتفاق خاصی در این بخش نیفتاده است. به گفته کاشفی، ایجاد ایستگاه باری راه‌آهن کرمانشاه برای بسیاری از صنایع بزرگ استان مانند صنایع پتروشیمی، کارخانه‌های سیمان، شرکت نازگل و… ضروری است. رئیس اتاق‌کرمانشاه تا‌کید کرد: حتی متقاضی بخش خصوصی هم برای راه‌اندازی این ایستگاه باری وجود دارد. او همچنین از مشکلات پرداخت تسهیلات سرمایه‌درگردش به بنگاه‌های اقتصادی هم یاد کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین این مشکلات لزوم بازگرداندن این تسهیلات بعد از یک‌سال است که شرایط کار را برای واحدها دشوار می‌کند. رئیس اتاق کرمانشاه از اینکه بانک‌ها گاهی خود واحد تولیدی را به‌عنوان تضامین قبول نمی‌کنند هم گلایه کرد و یادآور شد: روند پرداخت تسهیلات نیز درگیر بوروکراسی پیچیده‌ است. کاشفی اظهار کرد: اگر نیاز باشد موضوع تسهیل‌گری در پرداخت تسهیلات را حتی در شورای گفت‌وگوی ملی هم مطرح خواهیم کرد تا‌ به این موضوع رسیدگی شود. استاندار کرمانشاه نیز در این نشست بر لزوم استفاده از ظرفیت راه‌آهن کرمانشاه برای حمل بار تا‌کید کرد و گفت: این راه‌آهن با سرمایه‌گذاری حدود هزار میلیارد تومان به کرمانشاه رسیده که رقم سرمایه‌گذاری آن به نرخ امروز حدود پنج تا‌ شش هزار میلیارد تومان است.

هوشنگ بازوند تنها راه توجیه اقتصادی راه‌آهن کرمانشاه و برگشت سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته را استفاده از بخش باری آن دانست و ادامه داد: اتکای صرف به بخش مسافری نمی‌تواند برای کرمانشاه توسعه ایجاد کند. استاندار کرمانشاه با اشاره به پیگیری‌هایی که برای فعال‌شدن بخش باری راه‌آهن از طریق وزیر راه و شهرسازی وقت صورت گرفت، یادآور شد: اینکه قرار باشد ایجاد شاخه و آنتن‌های فرعی تا‌ واحدهای تولیدی را به گردن خود صنایع بیندازیم برای آنها توجیه ندارد و قطعا حاضر به هزینه‌کرد بیش از ۱۵‌میلیارد تومانی در این بخش نیستند، زیرا این هزینه کرد بعد از چند سال حمل بار با ریل همچنان برای آنها جبران نخواهد شد. بازوند اظهار کرد: پیگیری‌های لازم را برای این موضوع انجام خواهیم داد و در روزهای آینده، ابتدا بازدیدی از آخرین وضعیت بخش باری راه‌آهن کرمانشاه خواهم داشت و در جلسه‌ای با مدیرعامل شرکت راه‌آهن موضوع خطوط آنتنی راه‌آهن کرمانشاه برای بخش باری را پیگیری خواهم کرد. استاندار کرمانشاه در ادامه از مشکلات پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به بنگاه‌های تولیدی استان هم یاد کرد وگفت: متاسفانه در این زمینه از استان‌های دیگر عقب هستیم. بازوند با انتقاد از اینکه ساختار بانکی در کرمانشاه تمایلی به پرداخت پول ندارد، یادآور شد: حتی اگر مدارک و اسناد متقاضی هم تکمیل باشد، باز‌هم با پروسه سختگیرانه مواجه می‌شود و بانک‌ها آن‌قدر فرد متقاضی را می‌آورند و می‌برند تا‌ در نهایت پشیمان شود. او با بیان اینکه بانک‌ها برای هر موضوعی یک بخشنامه و قانون تصویب می‌کنند، ادامه داد: مشکل اصلی آنجا است که ادبیات مشترکی بین بانک و بخش خصوصی وجود ندارد. بازوند شرایطی که برای پرداخت تسهیلات سرمایه درگردش در نظر گرفته شده که وام‌گیرنده باید ظرف مدت یک‌سال وام خود را برگرداند، را نقد کرد و افزود: در این شرایط اقتصادی و بحران بیماری کرونا امکان بازگرداندن یک‌ساله تسهیلات برای هیچ بنگاهی فراهم نیست. بازوند به مشکلات و محدودیت تا‌مین مواداولیه واحدهای تولید محصولات پلیمری هم اشاره کرد و افزود: اگرچه این مشکل مختص به استان کرمانشاه نیست، اما چون اختیارات کافی به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این زمینه داده‌شده، تقاضا داریم با رویکرد تسهیل‌گری به این واحدها کمک شود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است