خانه علمی پژوهشی الهام از نانوپوشش چشم حشرات برای تولید سطح ضدبازتابش

الهام از نانوپوشش چشم حشرات برای تولید سطح ضدبازتابش

توسط مدیر سایت
0 نظرات
insect eye

مرجع پلیمر در بازار ایران: محققان با الهام از نانوپوشش موجود در سطح چشم حشرات، روشی برای ایجاد سطوح ضدانعکاس ارائه کردند. این نانوپوشش خاصیت ضدچسبندگی نیز دارد و مانع از چسبیدن ذرات غبار به سطح می‌شود.
چشم بسیاری از حشرات، از جمله مگس میوه، دارای پوشش نازک و شفافی بوده که با برجستگی‌های ریزی پوشیده شده ‌است و موجب بروز خاصیت ضدانعکاس و ضدچسبندگی می‌شود. مقاله‌ای که در نشریه Nature به چاپ رسیده است، اسرار چگونگی ساخت این نانوپوشش را هویدا می‌کند.

insect eye

نویسندگانی از دانشگاه ژنو، دانشگاه لوزان و ETH زوریخ نشان دادند که این پوشش از دو جزء تشکیل شده‌است: پروتئینی به نام رتینین و واکس قرنیه.

این دو جزء به‌طور خودکار شبکه‌ای منظم از برجستگی‌ را ایجاد می‌کنند که نقش بسیار مهمی در فعال شدن و بازدارندگی در چشم حشره ایفا می‌کند. این تیم تحقیقاتی چند رشته‌ای با مخلوط کردن رتینین و واکس روی انواع مختلفی از زیرلایه‌ها موفق به تولید مصنوعی این ساختار شدند و در نهایت روشی ارزان و مبتنی بر مواد قابل تجزیه ارائه کردند که به محصولات ضدانعکاس ختم می‌شود. این فرآیند تولید برای ساخت محصولات ضدانعکاس برای استفاده در حوزه‌هایی نظیر لنز، ایمپلنت و منسوجات قابل استفاده است.

ولادیمیر کاتانایف، استاد گروه فیزیولوژی سلول و متابولیسم در دانشگاه UNIGE می‌گوید: «پوشش نانو که سطح چشم برخی حشرات را پوشانده است در اواخر دهه ۱۹۶۰ کشف شد. این شبکه متراکم از برجستگی‌های کوچک با قطر حدود ۲۰۰ نانومتر و ارتفاع چند ده نانومتر تشکیل شده ‌است که این ساختار موجب کاهش بازتابش نور می‌شود.»

قرنیه حشره بدون پوشش نانو در حدود ۴ درصد بازتابش دارد این در حالی است که این میزان در حشره‌ای که دارای پوشش‌ نانو است به صفر می‌رسد. هرچند کاهش ۴ درصدی بازتابش ممکن است اندک به‌نظر برسد اما همین مقدار نیز یک مزیت است به‌ویژه که در شرایط تاریک، این کاهش ۴ درصدی کمک زیادی به حشره می‌کند. از سوی دیگر خاصیت ضدچسبندگی این نانوپوشش موجب می‌شود تا چشم حشره از گزند ریزذرات و غبار مصون بماند.

این پوشش‌نانو با ساز و کار مورفوژنز ایجاد می‌شود که ریاضی‌دان بریتانیایی، آلن تورینگ در دهه ۱۹۵۰ آن را مدل‌سازی کرده است.

منبع: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است