خانه اقتصادیگزارش و تحلیل بررسی حجم معاملات گروه پلیمری بورس کالا در هفته گذشته

بررسی حجم معاملات گروه پلیمری بورس کالا در هفته گذشته

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Petrochemical product

مرجع پلیمر در بازار ایران: در بازار محصولات پتروشیمیایی رشد قیمت‌ها همچنان ادامه دارد. رفتار دو بازیگر اصلی این بازار و رشد بهای این محصولات، چه در بورس کالا و چه در بازار آزاد، سناریویی جز تداوم صعود قیمت‌ها را تداعی نمی‌کند. در هفته گذشته که بهای نیمایی ارز به رشد محدود ۲۲۶ تومان اکتفا کرد، قیمت‌های جهانی با اثری قدرتمندتر از سابق وارد صحنه شدند و سبزپوش شدن بهای پایه محصولات پتروشیمیایی را طی هفته گذشته رقم زدند. بازارهای جهانی نفت‌خام که هفته گذشته وارد کانال افزایشی شده و قیمت‌های ۴۳ دلاری را نیز تجربه کردند از جمله عوامل اصلی رشد قیمت‌های جهانی به‌شمار می‌روند. همچنین صعود بهای نفتا به‌عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی و رسیدن به بهای ۳۷۳ دلار نیز مزید بر علت شد و به استمرار افزایش بهای محصولات پتروشیمیایی منتهی شده است.

Petrochemical product

حجم عرضه پلیمرها در هفته گذشته با رشد ناچیز ۱۵/ ۱درصدی به ۸۵ هزار و ۹۹۴ تن رسید و ۵۷/ ۷۵‌درصد از این میزان عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت. این آمار و ارقام به شکل زیرپوستی حکایت از تمایل به افت حجم معاملات دارد آن‌هم در شرایطی که تولیدکنندگان به‌طور مستمر با رشد قیمت‌ها مواجه می‌شوند و هربار این رشد دلیلی متفاوت از گذشته دارد. اینکه این دو اهرم اصلی تعیین قیمت اصرار به نواختن سازی متفاوت دارند سبب‌شده آرامش از دادوستدهای محصولات پتروشیمیایی فاصله بگیرد و جو بی‌ثباتی با چاشنی رشد بی‌رویه و غیرمنطقی بر نرخ‌های این بازار تحمیل شود. در حالی‌که متضرر اصلی این شرایط بخش تولیدی اقتصاد است که قرار بر این بود در سال حمایت از تولید ملی، جانی دوباره بر آن دمیده شده و روی خوش روزگار را به خود ببیند که البته با این استمرار در رشد بهای مواد اولیه آن‌هم هربار با دلیلی متفاوت، این اهداف آنچنان دست‌نیافتنی ترسیم می‌شوند که شاید یاد‌کردن از آن به عنوان آرزویی محال عبارتی اغراق‌آمیز نباشد.

میزان دادوستد پلیمرهای بورس کالا نیز با۵۱/ ۱‌درصد افت به ۶۴ هزار و ۹۸۸ تن رسید که نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه و اتمام سهمیه‌های تولیدکنندگان را می‌توان از جمله دلایل کاهش حجم معاملات به‌شمار آورد. به‌رغم این امر همواره رقابت‌های قیمتی برای خرید برخی مواد پلیمری جذاب وجود دارد. بیشترین رقابت قیمتی طی هفته گذشته مربوط به  پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی و نساجی بود که رقابت‌های قیمتی بالاتر از ۵۰‌درصد را نیز تجربه کردند. پس از آن پلی‌اتیلن‌ها قرار داشتند که رقابت ۳۸‌درصدی برای برخی از گریدهای آن به‌چشم می‌خورد.

در تحلیل بازار آزاد محصولات پتروشیمیایی نیز می‌توان انگشت اتهام را به سمت محرک قدرتمند آن یعنی بهای آزاد ارز نشانه رفت. ورود بهای ارز به کانال ۲۷ هزار تومانی در هفته گذشته اثر خود را بر قیمت‌های بازار آزاد محصولات پتروشیمیایی منعکس کرد و جو کلی بازار را به سمت قیمت‌های بالاتر سوق داد. آن‌هم در شرایطی که قیمت‌های فعلی به‌قدری بالا هستند که می‌توان گفت کشش نرخ‌های بالاتر نه‌تنها برای مصرف‌کننده نهایی بلکه برای بخش تولید نیز وجود ندارد و بسیاری از واحدهای تولیدی به‌شدت تحت‌فشار این رشد نرخ‌ها بوده و در خطر تعطیلی قرار گرفته‌اند. براین اساس به جهت حمایت از بازار در برابر این ریسک‌های همیشگی، اهتمام به رویکردهای باثبات که کمترین اثر را از تکانه‌های قیمتی بگیرند جدی است و بازهم بحث رجوع به توسعه ابزارهای مالی با محوریت تعمیق بورس کالا به عنوان یکی از بازوهای بازار سرمایه به‌عنوان راهکاری قابل‌اتکا برجسته می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است