خانه اقتصادیگزارش و تحلیل بهای پلیمرها در نقطه جوش

بهای پلیمرها در نقطه جوش

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Petrochemical product

مرجع پلیمر در بازار ایران: بازار آزاد پلیمرها در روزهای اخیر دشواری‌های جدیدی را تجربه می‌کند که شاید از سال ۹۷ تاکنون بی سابقه بوده است. قیمت‌ها به بالاترین میزان خود در تاریخ بازار پلیمر‌ها افزایش یافت که نگرانی‌های خاص خود را به همراه دارد، این در حالی است که بازارهای کالایی عموما نسبت به رکوردشکنی‌های قیمتی بدبین هستند و هر رکورد قدرتمندی به معنی احتمال تغییر فاز در این بازارها خواهد بود، رخدادی که هم اکنون با اندکی تعدیل از پتانسیل عملیاتی شدن برخوردار است.

Petrochemical product

هنوز نمی‌توان درخصوص افت قیمت‌ها اظهار نظر قاطعی داشت اما در شرایطی که روند افزایشی دلار نیمایی را شاهد هستیم شاید خوش‌بینی به کاهش نرخ چندان جذاب نباشد این در حالی است که بهای نفت خام به‌عنوان مهم‌ترین محرک روانی و فنی در بازار پتروشیمیایی‌ها وارد یک فاز نزولی شده است.

شاید بتوان امیدواری افت نرخ را قوی‌تر مطرح کرد آن هم در شرایطی که کاهش قیمت‌های جهانی به معنی تضعیف جذابیت صادرات مواد خام خواهد بود که باز هم پتانسیل تزریق بیشتر کالا به بازار داخلی را در بر دارد.

روزهای به شدت عجیبی را تجربه می‌کنیم، آن هم در وضعیتی که قیمت مواد اولیه بعضا به قدری افزایش یافته که تولید جذابیت پیشین خود را از دست داده است؛ تا جایی که کاهش حجم واقعی تقاضا در روزهای اخیر را دربرداشته و اولین جرقه‌های افت نرخ را می‌توان مشاهده کرد. البته در وضعیتی که روند صعودی بهای دلار آزاد ادامه داشته، هنوز برای ادعای افت نرخ به زمان بیشتری نیاز داریم اگرچه افزایش محسوس فعالیت‌های نظارتی در کنار بازبینی سهمیه‌ها سیگنال‌های مضاعفی است که دورنمای فعالیت واسطه‌ها را به شدت محدود می‌کند.

گروه‌های کالایی پلیمری در هفته گذشته در بورس کالای ایران شرایط به شدت دوگانه‌ای را تجربه کردند. برخی از گریدها و گروه‌های کالایی جذاب همچون پلی اتیلن ترفتالات و پلی پروپیلن‌ها با رقابت بالای ۲۰ درصدی همراه شدند، آن هم در شرایطی که پلی پروپیلن‌های فیلم که به نام «بایو‌پ‌پ» معروف هستند رشد قیمت‌های بالای ۵۰ درصدی را تجربه کردند.

این رشد نرخ مدت‌هاست که در بورس کالا خودنمایی می‌کند و توجه چندانی به مدیریت این بازار صورت نگرفته است. این گروه کالایی در بسته بندی مواد غذایی کاربرد دارد.

در کنار این رشد قیمت‌ها اما بخش بزرگتری از گروه‌های کالایی پلیمری با آرامش نسبی معاملات همراه بودند و رقابت برای خرید در این حوزه‌های معاملاتی محدود بود. پلی‌اتیلن‌ها را می‌توان گریدهای رایج این بازار محسوب کرد که از رقابت برای خرید محدودی برخوردار بودند؛ این در حالی است که گروه‌های کالایی ملتهبی همچون پی‌وی‌سی وارد فاز آرامش قیمت شده‌اند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است