خانه اقتصادیگزارش و تحلیل در بازار معاملات PVC چه می‌گذرد

در بازار معاملات PVC چه می‌گذرد

توسط مدیر سایت
0 نظرات
chart increase

مرجع پلیمر در بازار ایران: این روزها، عجیب‌ترین و خاص‌ترین بازار در حوزه بورس کالا، بازار PVC است. این بازار نه تنها میل به آرامش ندارد، بلکه تلاش‌ها برای مدیریت بازار هم به فوران آتش‌فشان التهاب قیمتی منجر شده است. ثبت بیشترین رقابت قیمت در تاریخ معاملات بورس کالا، به‌صورت ممتد و مستمر، نگرانی از استمرار رشد قیمت‌ها در کنار آرامش موضعی در حجم معاملات، آن‌هم در شرایطی که کف عرضه‌ها در بورس کالا رعایت شده، از پیچیدگی‌های مهم این بازار است. پیش‌تر «دنیای اقتصاد» در گزارش ۳۱ خردادماه خود با عنوان سیگنال ارزی به بازار پلیمرها نوشته بود؛ باگ اطلاعاتی مهم در بورس کالای ایران وجود دارد که همین ضعف، فضای چندانی برای مدیریت بازار باقی نگذاشته است.

chart increase

هفته گذشته متوسط رقابت برای خرید در بازار PVC بورس کالا ۷۶/ ۳۸ درصد بود که با کمی اغماض بالاترین رقم ثبت شده در تاریخ معاملات بورس کالا به شمار می‌رود. در هفته‌های اخیر رقابت بالاتر از ۶۵ درصد هم در این بازار به ثبت رسید ولی به عدم تایید معاملات منتهی شد ولی در هفته گذشته به وضوح انفجار قیمت‌ها را شاهد بودیم. این رشد قیمت‌ها اما در شرایطی ثبت شد که هفته‌هاست کف عرضه در بورس کالا رعایت می‌شود یعنی به‌صورت ناخودآگاه پتانسیل ثبت این التهاب قیمتی به‌صورت تئوریک وجود ندارد؛ ولی اوضاع در عمل متفاوت است.

از همه مهم‌تر آنکه این روند افزایشی در هفته‌های اخیر ادامه یافته و بی‌توجهی به این بازار به معنی احتمال رشد بیشتر قیمت‌ها در بازار داخلی و بورس کالا خواهد بود. از سوی دیگر میزان رقابت در بورس کالا در هفته گذشته برای داد و ستد ۹ هزار و ۶۱۹ تن از انواع پی‌وی‌سی ۴۱ میلیارد تومان بود که رخدادی غیرمنتظره و رکورد رقابتی عجیبی به شمار می‌رود که تاکنون سابقه نداشته است.

از ابتدای امسال تاکنون رقابت برای خرید موجب شده ارزش کل معاملات ۲۶۰ میلیارد تومان افزایش یابد؛ یعنی این رقم از صنایع مصرف‌کننده به صنایع تولیدکننده منتقل شده است. به عبارت ساده‌تر با احتساب نوسان قیمت‌های جهانی و همچنین تغییر بهای نیمایی ارز، ۲۶۰ میلیارد تومان بالاتر از قیمت‌های پایه رقابت صورت گرفته که ادامه این شرایط احتمالا امکان تولید را از صنایع مصرف‌کننده دریغ خواهد کرد. پرسش اصلی را می‌توان باز هم تکرار کرد؛ چه اتفاقی افتاده که به رغم رعایت کف عرضه‌ها، رقابتی تاریخی در این بازار به ثبت رسیده است؟

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است