خانه اقتصادی افزایش 40 درصدی قیمت مواد اولیه پلیمری در صنعت خودرو سازی

افزایش 40 درصدی قیمت مواد اولیه پلیمری در صنعت خودرو سازی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
خودروسازان

مرجع پلیمر در بازار ایران: قیمت مواداولیه یکی از عوامل اصلی درتعیین نرخ نهایی خودرو است. بخشی که تمام تولیدکنندگان تلاش دارند علاوه‌بر یافتن راهکاری برای مقرون‌به‌صرفه کردن تولیدات، کیفیت را نیز در فرآیند ساخت محصولات حفظ کنند و ارتقا دهند.

قیمت مواداولیه یکی از عوامل اصلی درتعیین نرخ نهایی خودرو است. بخشی که تمام تولیدکنندگان تلاش دارند علاوه‌بر یافتن راهکاری برای مقرون‌به‌صرفه کردن تولیدات، کیفیت را نیز در فرآیند ساخت محصولات حفظ کنند و ارتقا دهند. اما چالش‌هایی مانند کرونا، حمل‌ونقل، امور گمرکی، نوسانات ارز و … رعایت این مهم را برای قطعه‌سازان مشکل کرده است؛ معضلی که رفع آن نیاز به‌حمایت همه‌جانبه متولیان این صنعت دارد.

خودروسازان

40 درصد افزایش قیمت مواداولیه پلیمری

مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی «ث‌ث‌ث» با اشاره به‌اینکه قطعه‌سازان مشکلات متعددی برای تامین مواداولیه پلیمری مورد نیازشان دارند، به «دنیای‌خودرو» گفت: «طی جلسه‌ای که قطعه‌سازان با نمایندگان جدید مجلس داشتند، تمام مشکلات را به‌گوش آن‌ها رساندند؛ از جمله آن می‌توان به‌بحث نیاز سرمایه در گردش قطعه‌سازان اشاره کرد؛ هرچند خودروسازان با واگذاری خرید دِین درحال تامین نقدینگی هستند.»
محمد آقاجانی با اشاره به‌اینکه نمونه خارجی بخشی از مواداولیه مورد نیاز قطعه‌سازان که درداخل تولید می‌شود، در کشور موجود است، اضافه کرد: «هرچند واردات مواداولیه از خارج کشور کاهش یافته است، اما  شرکت‌های پتروشیمی‌ داخلی  برای تامین مواداولیه مشکل ندارند و می‌توانند نیاز قطعه‌سازان را به‌سرعت برطرف کنند؛ البته در این بین مواداولیه تا 40 روز آینده تامین می‌شود؛ اما با رشد 35 تا 40درصدی قیمت مواجه است.» وی با طرح این سوال که طی این مدت که بخش‌ داخلی نیاز قطعه‌سازان را جبران می‌کند تکلیف تیراژ خودروسازان چیست؟ ادامه داد: «تیراژ تولید خودروسازان کاهش یافته است؛ ازهمین‌رو صنعت‌خودرو باتوجه به‌میزان تولید مشکلی برای تامین قطعه پیدا نمی‌کند. علاوه‌براین به‌عنوان تولیدکننده قطعات خودرو اکنون مواداولیه را تا سه‌برابر نیاز وارد و برای تولید انبار کرده‌ام؛ اما همکاران ما توانایی خرید این مقدار مواداولیه را به‌دلیل عدم‌تامین نقدینگی ندارند.»

تامین 80 درصدی مواداولیه پلیمری در کشور

وی با اشاره به‌اینکه اگر خودروسازان بتوانند مشکل نقدینگی قطعه‌سازان را برطرف کنند، مواداولیه هم تامین می‌شود بیان کرد: «درحال‌حاضر خودروسازان مشکلی برای تامین قطعه ندارند؛ چراکه هر قطعه چند تامین‌کننده دارد و  درنهایت قطعه به‌خط تولید می‌رسد. همچنین با تیراژ فعلی نیز چالشی برای خودروسازان به‌وجود نمی‌آید. درکل اگر چشم را روی قیمت ارز و … ببندیم، درحال‌حاضر مواداولیه در کشور موجود است.» این قطعه‌ساز استان قم بااشاره به‌تامین مواد پلیمری مورد نیاز قطعه‌سازان اضافه کرد: «80 درصد مواداولیه پلیمری تامین داخل و 20 درصد آن وارداتی است و تنها مواد پلیمری خاصی به‌کشور وارد می‌شوند. هرچند مواداولیه داخلی کیفیت نمونه وارداتی را ندارد؛ اما پاسخگوی نیاز داخلی است. قطعه‌سازان نیز اکنون مهارتی دارند که کیفیت مواداولیه داخلی را با مواد افزودنی (ادتیو) افزایش می‌دهند؛ از همین‌رو چالش کیفی وجود ندارد؛ چراکه قطعات مورد تایید آزمایشگاه‌های خودروسازان هستند.»
آقاجانی بااشاره به‌قطعاتی که در بازار افترمارکت عرضه می‌شود، ادامه داد: «برخی از قطعات افترمارکت که وابستگی بیشتری به‌پلیمر دارند با کمبودهایی مواجه شدند. اما خودروسازان چالش جدی نداشته و دراین‌زمینه بحرانی وجود ندارد. خودروسازان مدعی هستند که تولیدکنندگانی که با پتروشیمی‌ها مشکل دارند، مواضع خود را اعلام کنند. اما درحقیقت اقدام قابل توجهی از سوی خودروسازان هم صورت نگرفته است.»

تغییر در منبع تامین

این مقام صنفی بااشاره به‌اینکه موادپلیمری وارداتی تا پیش‌از تحریم‌ها از کره‌جنوبی تامین می‌شد، ‌افزود: «اکنون این مواد به‌دلیل مشکلات حمل‌ونقلی و … از کشور چین تامین می‌شود؛ هرچند این تغییر در منبع تامین مواداولیه کیفیت را کاهش می‌دهد، اما همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم، درشرایط فعلی و براساس دانشی که قطعه‌سازان به‌دست آورده‌اند با استفاده از موادافزودنی، کیفیت پلیمرها را افزایش می‌دهند و در عمرمفید آن‌ها نیز خللی ایجاد نمی‌شود.»
مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی «ث‌ث‌ث» ادامه داد: «قطعات پلیمری که برای سیستم‌های ایمنی کاربرد دارد با نظارت و بررسی بالا در خودروسازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و باتوجه به‌مشکلاتی که درسال‌های گذشته ایجاد شده بود، خودروسازان هم روی بحث قیمت و هم افزایش کیفیت همکاری مناسبی دارند.»

وی بیان کرد: «باتوجه به‌اینکه خودروسازی ما دولتی است، خودروسازان می‌توانند LC  داخلی بازکنند تا فرآیند تامین به‌راحتی طی شود. این فرآیند مشروط بر حمایت‌ها می‌تواند نا 20 درصد کاهش قیمت را نیز برای خودروسازان به‌همراه داشته باشد.»

منبع: اخبار خودرو

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است