خانه اقتصادیگزارش و تحلیل  افت حجم داد و ستد پلیمرها در بورس کالا

 افت حجم داد و ستد پلیمرها در بورس کالا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشیمی

مرجع پلیمر در بازار ایران: حجم معاملات پلیمرها در هفته گذشته در بورس کالا با 7/ 15 درصد افت به 69 هزار و 130 تن رسید که کمترین رقم از هفته سوم فروردین‌ماه تاکنون است. این رقم در حالی به ثبت رسید که متوسط حجم معاملات در شش‌ماه دوم سال گذشته به‌عنوان یک زمان برای رونق بازار نزدیک به 68 هزار تن بود که نشان می‌دهد بازار پلیمرها هنوز وارد فاز رکود نشده ولی انتظارات از این بازار بالاتر بود. البته کاهش 68/ 13 درصدی حجم عرضه پلیمرها و ثبت رقم عرضه 93 هزار و 420 تن هم یکی از داده‌های مهم این بازار به شمار می‌رود اگرچه همین رقم عرضه نیز از وضعیت خوب عرضه‌ها حکایت دارد.

محصولات پتروشیمی

در هفته گذشته حجم تقاضای پلیمرها با 45/ 28 درصد افت به کمتر از 100 هزار تن رسید که اگرچه رقم جذابی برای این بازار به شمار نمی‌رود ولی بخش مهمی از همین تقاضا نیز از مسیر گریدهای جذاب به بازار تزریق شده و معرف کل بازار نیست. در هفته گذشته نزدیک به 74 درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفته که رقم متعادلی به شمار می‌رود ولی در نیمه دوم سال قبل این رقم 21/ 74 درصد بود یعنی بازار در هفته قبل یک عقبگرد زیرپوستی را تجربه کرده است.

تعادل نسبی در بازار

تا اینجای کار آمار معاملات از تعادل نسبی در بازار حکایت دارد و گواهی ورود بازار به فاز رکود نیست. از سوی دیگر در اغلب کشورهای جهان ذهنیت رکود غالب شده است، اما افزایش فعالیت‌های اجتماعی با گذار از روزهای سخت کرونا موجب شده امیدواری‌های جدیدی به بازارها تزریق شود. البته بسته‌بودن مرزها را باید جدی گرفت و محموله‌های صادراتی بسیاری هنوز امکان خروج از کشور را پیدا نکرده‌اند. در کنار این موارد امیدواریم با کاهش نگرانی‌های اجتماعی و اقتصادی از شیوع ویروس کرونا و تا روزهای پایانی ماه رمضان بتوانیم شرایط بهتری را از مسیر تقاضا تجربه کنیم. در هر حال گذشت زمان می‌تواند نگرانی‌های شدید ابتدای سال جاری را تعدیل کرده و با تقویت معاملات در بازار محصولات نهایی چهره جذاب‌تری از داد و ستد پلیمرها را شاهد باشیم.

موارد فوق اغلب چهره‌ای شبیه به گمانه‌زنی دارند، آن‌هم در وضعیتی که نمی‌دانیم آینده دنیای کرونازده بهبود خواهد بود یا بازگشت این بیماری. نفت خام باز هم منفی می‌شود یا کاهش جدی حجم عرضه و رشد قیمت‌های اخیر می‌تواند روزهای بهتری را برای بازار نفت خام و سایر محصولات کالایی به همراه آورد. این‌که در مورد دنیای پساکرونا صحبت کنیم یا بگوییم که این بیماری شاید در فصل پاییز به همراه آنفلوآنزا توأمان به جوامع بشری حمله کند.

این وضعیت بازارها همچون سایر اطلاعات بشر از دورنمای رخدادها به قدری ضعیف است که شاید آینده هیچ بازاری به صراحت قابل تحلیل نباشد. هنوز نمی‌دانیم که اثر کرونا بر آمارهای رسمی اشتغال، درآمدزایی یا تولیدات صنعتی در اقصی نقاط جهان چگونه بوده یا بحث کمرنگ‌تر شدن فاصله‌گذاری اجتماعی چه میزان به بهبود کسب و کارها منجر شده یا شاید به بازگشت دوباره شیوع این ویروس منجر شود. بهترین کار این است که امیدوار باشیم از پیک شیوع ویروس کرونا عبور کرده‌ایم و به مرور زمان شرایط به حال طبیعی بازمی‌گردد. پاسخ به این سوال تنها با گذشت زمان روشن خواهد شد، ولی امیدواریم بازار به رکود جدیدی وارد نشود اگرچه دوره‌های رکود بعد از رونق رخداد عجیبی نیست و بعد از ماه‌ها جذابیت تولید و معاملات در بورس کالا می‌توان انتظار داشت که بازار هم یک استراحت مقطعی به خود بدهد.

التهاب دائمی در بازار PVC

گویا قرار نیست بازار PVC رنگ و بوی آرامش قیمتی به خود ببیند. باز هم بیشترین رقابت برای خرید در هفته گذشته به بازار PVC تعلق گرفت و مجددا التهاب تقاضا را شاهد بودیم. ضعف عرضه‌ها به وضوح مشهود است و همچنین پایین بودن جدی تنوع عرضه نیز به مشکلات بازار افزوده شده که تداوم آن ضربه‌های مستمری به این صنعت خواهد بود. البته باز هم پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی در مرحله دوم التهاب قرار داشتند و گریدهای برجسته این گروه کالایی با رقابت و رشد قیمت‌ها مورد داد‌و‌ستد قرار گرفتند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است