خانه اقتصادیگزارش و تحلیل کاهش قیمت‌های پایه پلیمرها در بورس کالا

کاهش قیمت‌های پایه پلیمرها در بورس کالا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
نمودار نزولی

افزایش نزدیک به ۲ درصدی بهای نیمایی ارز هم موجب نشد تا شاهد افت قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا نباشیم تا جایی که یکی از بزرگ‌ترین افت قیمت‌های پایه در ماه‌های اخیر به ثبت رسید. اغلب گریدهای پلیمری و غالب ترکیبات شیمیایی با کاهش نرخ‌ پایه روبه‌رو شده‌اند که بیشترین افت قیمت پلیمرها با ۱۱ درصد کاهش به بازار PVC تعلق گرفته است؛ اگرچه اوضاع در بازار شیمیایی‌های بورس کالا نیز مشابه بازار پلیمرها بود. در گروه کالایی ترکیبات شیمیایی، گازها ( پروپان و بوتان ) بیشترین افت نرخ را به خود اختصاص دادند.  البته این روند نزولی در شرایطی به ثبت رسید که در بازار شیمیایی‌ها استایرن منومر، کریستال ملامین و آروماتیک سنگین و در بازار پلیمرها؛ پلی اتیلن ترفتالات و برخی انواع سنگین اکستروژن (پلی‌اتیلن‌های سنگین اکستروژن CRP۱۰۰ black و PE۸۰) رشد نرخ را به ثبت رساندند.هیچ بعید نیست که افت جدی نرخ در هفته جاری آغاز یک جریان نزولی جدید باشد که در بازارهای جهانی می‌توان شواهد آن را مشاهده کرد. شاید بعد از مدت‌ها اثر نوسان قیمت‌های جهانی قوی‌تر از تغییر نرخ نیمایی ارز برای تعیین قیمت‌های پایه باشد. رخدادی که از هم‌اکنون آغاز شده و ادامه یافتن آن هم دور از ذهن نیست.

نمودار نزولی

روزهای پیچیده بازار داخلی پلیمرها

حال که قیمت‌های پایه پلیمرها در بورس کالا با افت نرخ جدی اعلام شده انتظار داریم بازار هم خود را با شرایط جدید وفق دهد. از هم‌اکنون شاهد آغاز افت قیمت‌ها در بازار آزاد هستیم که خود یک سیگنال مهم است. این در حالی است که عرضه‌های امروز و فردا و شرایط معاملات آن اهمیت بسیار بالایی دارد زیرا نشان می‌دهد که رفتار بازار در آغازین روزهای فعالیت چگونه خواهد بود. البته اما و اگرهای تولید و حمل و نقل را باید در وضعیت فعلی دخیل دانست بنابراین یک سیگنال کاهشی مهم در برابر حجم معاملات از هم‌اکنون ترسیم شده است. این روند کلی را باید در شرایطی مدنظر قرار داد که ماه رمضان هم در پیش است که داده‌های جانبی خاص خود را به همراه دارد و از هم‌اکنون شاید بتوان گفت که بازارها حتی بدون در نظرگرفتن نوسان نرخ، باز هم یک عقبگرد بنیادین را حس می‌کنند. کاهش احتمالی تقاضا در برابر رشد انتظاری عرضه‌ها در مقایسه با هفته‌های اخیر را باید در نظر گرفت، ولی این احتمال هم مدنظر قرار دارد که بازار در هفته‌ گذشته حجم معاملات بسیار پایینی را تجربه کرده که ناخودآگاه پتانسیل رشد حجم معاملات را در بر دارد ولی در مورد میزان آن نمی‌توان اظهارنظر قاطعی کرد آن‌هم در شرایطی که معاملات هفته جاری می‌تواند به‌عنوان یک چراغ راهنمای مهم برای ترسیم شرایط بازار ایفای نقش کند. حجم معاملات در هفته جاری و میزان رقابت برای خرید (در صورت وجود) در شرایطی که روند کلی در بازار کاهشی ارزیابی می‌شود به معنی احتمال تشدید روند نزولی قیمت‌ها در بازار آزاد است اگرچه اما‌و‌اگرهای حمل و نقل و میزان فروش در بازار آزاد هم در این چارچوب مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اینکه فعالان بازار چه رفتاری از خود نشان می‌دهند به این معنی است که خریداران دورنمای بازار را چگونه ترسیم کرده و همچنین با وجود بررسی اطلاعات حمل و نقل، چه رویکرد معاملاتی را برای خود تصویر کرده‌اند. به وضوح می‌توان گفت که خرید در شرایط فعلی دلهره‌آور است اگرچه معاملات پیش‌رو نشان خواهد داد که معامله‌گران در روزهای سخت کرونایی بازار پلیمرها چگونه رفتار خواهند کرد و همچنین چه زمانی را برای گذار از این شرایط در ذهن خود مجسم کرده‌ و آینده را چگونه می‌بینند. در شرایطی قرار داریم که داده‌های قطعی مورد اتکا محدود است بنابراین ترسیم دورنمای بازار هم دشوار خواهد بود به همین دلیل باید معاملات این هفته را مهم‌تر از هفته‌های قبل یا اواخر سال گذشته در نظر گرفت. شاید هنوز در مورد تحلیل اوضاع پیش‌روی بازار زمان مساعدی فرانرسیده باشد ولی تجربه سال‌های اخیر نشان داده که دوره‌های رکود زمانبر است و شاید تازه در ابتدای یک بازه زمانی برای رکود قرار داشته باشیم. البته کاهش قیمت‌ مواد اولیه تکانه‌ای برای تحریک تقاضا به شمار خواهد رفت ولی اگر ذهنیت اهالی بازار بر استمرار کاهش نرخ و ضعف تولید باشد (که دور از ذهن نیست) آن‌گاه سیاست خرید مواد اولیه واحدهای تولیدی است که آینده بازار را تعیین خواهد کرد. البته درخصوص آینده قیمت‌ها نمی‌توان چندان هم به رفتار اهالی بازار توجه کرد زیرا قدرت‌نمایی و اثرگذاری نرخ‌های پایه در بورس کالا به قدری است که فضای چندانی را برای خودنمایی تقاضا و رشد نرخ به دلیل افزایش تقاضا باقی نگذاشته است. نگاه‌ها به بهای نفت خام شاید یک دلخوشی مقطعی باشد ولی ریسک‌های تولیدی در کنار کاهش بهای مواد اولیه و روزهای سخت تقاضا فضای چندانی را برای امیدواری باقی نمی‌گذارد اگرچه نوسان قیمت نیمایی ارز هم باید در این محاسبات در نظر گرفته شود.

منبع: دنیای اقتصاد

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است