خانه علمی پژوهشی فناوری ساخت نوعی چسب حساس به فشار

فناوری ساخت نوعی چسب حساس به فشار

توسط مدیر سایت
0 نظرات
چسب

مرجع پلیمر در بازار ایران: یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه فردوسی مشهد به رهبری دکتر غلامحسین ظهوری فناوری ساخت نوعی چسب حساس به فشار را ارائه کرده است. پروژه ساخت این چسب که دارای ابعاد نانومتری است، برای تامین نیاز شرکت تولیدی و صنعتی سامد (چسب مشهد) اجرا شده است.

چسب

چسب حساس به فشار

مهدی همتیان دامغانی پژوهشگر این پروژه می‌گوید: «سابقه همکاری میان گروه تحقیقاتی دکتر غلامحسین ظهوری با صنعت به سال‌های گذشته بازمی‌گردد و می‌توان گفت که پیش از این پروژه پنج نسل از دانشجویان این گروه با صنعت پروژه‌های مختلفی داشته‌اند. با توجه به نیاز شرکت تولیدی و صنعتی سامد به چسب‌های حساس به فشار و با توجه به نتایج مثبت به دست آمده از تحقیقات پیشین مبنی بر نقش مهم فناوری‌نانو در تولید چسب، پروژه ساخت چسب حساس به فشار در قالب یک پایان‌نامه دانشجویی تعریف و اجرا شد.»

دانش‌آموخته دانشکده شیمی دانشگاه فردوسی مشهد می‌افزاید: «در این پروژه از پلیمریزاسیون آمولسیونی دو مرحله‌ای به روش هسته-پوسته در شرایط کنترل شده و دقیق برای تولید چسب استفاده شد. با کاهش ابعاد ساختار چسب به مقیاس نانومتری، استحکام پوستگی از ۰٫۰۷ به ۸۲ نیوتن بر میلی‌متر رسید که نتیجه بسیار جالب توجهی است. البته ذرات در این چسب کمتر از ۱۰۰ نانومتر قطر دارند.»

وی درباره مقیاس کار در این پروژه گفت: «معمولا مقیاس‌های کار پایان‌نامه‌های دانشجویی در حد ۱۰۰ میلی‌لیتر است اما ما ساخت این چسب را در مقیاس‌های حجمی یک لیتری انجام دادیم تا کمی به مقیاس‌ نیمه‌صنعتی نزدیک‌تر باشیم. با این کار تجاری‌سازی این فرآیند ساده‌تر می‌شود. با توجه به نتایج به‌دست آمده به نظر می‌رسد که مسیر برای تجاری‌سازی و تولید صنعتی هموار شده است. این اولین باری نیست که شرکت تولیدی و صنعتی سامد با همکاری دانشگاه اقدام به توسعه فناوری چسب‌های جدید می‌کند، در حال حاضر این شرکت در حال ساخت راکتوری برای تولید نوعی چسب است که در قالب پروژه‌ای دانشجویی پیش از این پروژه فعلی، تعریف و اجرا شده بود. بنابراین تجربه تجاری‌سازی کار دانشجویی در این شرکت وجود دارد و این موضوع می‌تواند به تسریع فرآیند تجاری‌سازی و تولید انبوه کمک کند.»

مهندس همتیان دامغانی دامنه استفاده از این چسب را بسیار وسیع می‌داند به طوری که می‌توان از آن در بسته‌بندی، تولید نوارچسب و نوارهای الکتریکی و بسیاری از محصولات دیگر استفاده کرد.

منبع: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است