خانه اقتصادیگزارش و تحلیل مروری بر حجم دادوستد در دو بازار شیمیایی و پلیمرهای بورس‌کالا

مروری بر حجم دادوستد در دو بازار شیمیایی و پلیمرهای بورس‌کالا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Report

مرجع پلیمر در بازار ایران: به‌رغم کاهش حجم معاملات هفتگی در بازار پلیمرهای بورس‌کالا، باز هم شرایط خوبی را در این بازار شاهد هستیم.

مرور بازار پلیمرها

در هفته گذشته حجم معاملات پلیمرها در بورس‌کالا با افت ۳۷/ ۳ درصدی روبه‌رو شد و به ۷۹هزار و ۲۲۰ تن رسید که یک رقم مطلوب برای این بازار به‌شمار می‌رود. این درحالی بود که حجم عرضه‌ها رشد ۸/ ۰ درصدی داشت و تقاضا اما کاهش ۵۱/ ۲ درصدی را تجربه کرد.

Report

همین افت تقاضا را می‌توان دلیل اصلی کاهش حجم معاملات در هفته گذشته به‌شمار آورد اگرچه ارقام فوق همگی از روزهای خوب معاملات در بورس‌کالا حکایت دارد. جو روانی در بازار پلیمرها هم‌اکنون افزایشی است یعنی ذهنیت بسیاری از معامله‌گران بر رشد قیمت‌ها قرار گرفته است، بنابراین خرید در این شرایط هنوز توجیه‌پذیر است. در هفته گذشته نزدیک به ۸۸ درصد از عرضه‌های پلیمرها در بورس‌کالا مورد دادوستد قرار گرفت که به معنی ثبت یک هفته جذاب معاملاتی در این بازار به‌شمار می‌رود.

حجم عرضه پلیمرها در هفته گذشته بیش از ۸۹ هزار و ۹۰۰ تن بود که از متوسط عرضه‌های نیمه نخست سال‌جاری و همچنین متوسط عرضه هفتگی سال گذشته بالاتر است؛ بنابراین شرایط ابتدایی برای رونق معاملات فراهم بوده و به احتمال قوی باز هم مهیا خواهد بود. البته برای هفته پیش رو پتانسیل کاهش تقاضا وجود دارد ولی باز هم می‌توان به رونق معاملات در این بازار مهم خوش‌بین بود.

مرور بازار شیمیایی ها

در بازار شیمیایی‌های بورس‌کالا نیز شاهد عقبگرد نسبی حجم معاملات بودیم و حجم دادوستد هفتگی ترکیبات شیمیایی افت ۹۵/ ۸ درصدی داشت اما همین رقم به معنی رونق معاملات برای سومین هفته پیاپی در این بازار بود. در هفته گذشته حجم دادوستد ترکیبات شیمیایی در بورس‌کالا به ۲۹هزار و ۵۰۷تن رسید که کمترین رقم معاملاتی در ۳هفته اخیر است.

در همین زمان حجم عرضه‌ها افت ۴/ ۸درصدی داشت و البته تقاضا هم ۱۵درصد رشد کرد. این روند نشان می‌دهد که تقاضا اغلب برای خرید ترکیبات خاصی به بورس‌کالا وارد شده ولی در نهایت باز هم یک هفته قابل قبول رقم خورده است. اگر بازار شیمیایی‌های بورس‌کالا را به‌عنوان یک بازار مکمل برای معاملات پلیمرها به‌شمار آوریم می‌توان انتظار داشت که هفته جاری هم بازار پلیمرها می‌تواند از رونق نسبی برخوردار باشد.

وقتی در بازار شیمیایی‌ها سه هفته خوب را تجربه کردیم ولی در بازار پلیمرها رونق معاملات تنها دو هفته بود می‌توان انتظار داشت که هفته جاری هم بازار پلیمرها پررونق ظاهر شود. این آمارهای معاملاتی بی‌ارتباط با قیمت‌ها و جذابیت خرید در بازارهای مختلف پتروشیمی در بورس‌کالا نیست و آمارهای درج شده غالبا از دو سیگنال اصلی حکایت دارد یکی اینکه بازار به قیمت‌های موجود با نگاه مثبت و حتی افزایشی می‌نگرد و دیگر آنکه احتمال رونق تولید در صنایع تکمیلی و تقویت تقاضا در بورس و بازار را در نظر گرفته است.

آمارهای معاملات در بورس‌کالا نشان می‌دهد که بعد از اولین تکانه رونق در بازار در اواخر شهریورماه، هم‌اکنون در فاز دوم رونق قرار داریم و می‌تواند قدرت‌نمایی بالاتری از فاز اول داشته باشد و همچنین زمان جذابیت معاملات در این بازار نیز به نسبت دوره پیش تقویت شود. در هر حال حجم معاملات پلیمرها در دو هفته اخیر رکورد معاملات سال‌جاری را ثبت کرده و در سه هفته اخیر هم در بازار شیمیایی‌ها باز هم شاهد ثبت رکوردهای معاملاتی سال‌جاری هستیم.

این دو داده را باید جدی گرفت، زیرا تداوم آنها به معنی جریان جدیدی در این حوزه معاملاتی است که از روزهای بهتری برای تولید در صنایع تکمیلی حکایت دارد.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است