خانه اقتصادیگزارش و تحلیل رشد محسوس حجم معاملات پلیمرها در بورس‌کالا

رشد محسوس حجم معاملات پلیمرها در بورس‌کالا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشیمی

مرجع پلیمر در بازار ایران: هفته گذشته شاهد رشد جدی حجم دادوستد پلیمرها در بورس‌کالا بودیم تا جایی که بیشترین حجم معاملات از هفته منتهی به ۲۴ اسفندماه سال گذشته تاکنون ثبت شد که به معنی شکسته‌شدن رکورد حجم معاملات هفتگی سال‌جاری در بورس‌کالاست. اینکه بازار هم‌اکنون خود را با داده‌های اواخر سال گذشته ارزیابی می‌کند یک رخداد بسیار مهم به‌شمار می‌رود زیرا پتانسیل تغییر فاز گسترده در بازار را در بر داشته و از تغییر جدی ذهنیت‌ اهالی بازار خبر می‌دهد که نیاز به موشکافی دقیق‌تری دارد.

محصولات پتروشیمی

در هفته گذشته حجم دادوستد پلیمرها در بورس‌کالا ۴۲/ ۳۱ درصد رشد داشت و به ۸۱ هزار و ۹۷۹ تن رسید. حجم عرضه‌ها اما با رشد هفتگی ۵ درصد به بیش از ۸۲ هزار و ۲۰۰ تن رسید و البته تقاضا با رشد ۵۵/ ۴۹ درصدی به ۱۲۳ هزار و ۶۹۲ تن رسید. این رقم از حجم عرضه را باید مطلوب ارزیابی کرد؛ آن هم در شرایطی که متوسط عرضه در نیمه نخست سال‌جاری ۷۶ هزار و ۶۰۰ تن بود که نشان می‌دهد وضعیت عرضه‌ها قابل‌توجه بوده است اگرچه به نسبت هفته‌های اخیر و اوج عرضه هفته منتهی به ۱۷ آبان‌ماه و رقم ۹۱ هزار و ۳۵۶ تن یک کاهش محدود را نشان می‌دهد؛ گویی اگر عرضه‌ها در کل بیش از این رقم بود احتمال رشد بیشتر حجم معاملات وجود داشت.

اما تقاضا در بالاترین رقم از هفته منتهی به ۱۲ اردیبهشت‌ماه تاکنون قرار داشته است که نشان‌دهنده رونق خرید جدی در بازار است. در هفته گذشته ۹/ ۹۱ درصد از عرضه‌ها مورد دادوستد قرار گرفت که بالاترین رقم از هفته منتهی به ۱۹ اردیبهشت‌ماه تاکنون است. نسبت تقاضا به عرضه‌های درج شده در بورس‌کالا نیز در هفته گذشته به ۳۸۶/ ۱ رسید، یعنی در برابر هر تن عرضه، ۳۸/ ۱ تن تقاضا درج شد که بالاترین رقم باز هم از هفته منتهی به ۱۹ اردیبهشت‌ماه تاکنون به‌شمار می‌رود.  به هر دلیل ذهنیت بازار پلیمرها تغییر کرده است و می‌توان گفت که باز هم موتور محرک این بازار یا خوش‌بینی به آینده است یا احتمال رشد قیمت‌ها. رشد نرخ را می‌توان به‌صورت منطقی مورد ارزیابی قرار داد، یعنی در شرایطی که روند نزولی قیمت دلار نیمایی نسبتا متعادل شده و پتانسیل برای تغییر فاز در بازارها ایجاد شده، احتمال رشد قیمت‌ها نیز وجود دارد بنابراین خرید توجیه‌پذیر است حتی اگر با اهدافی همچون واسطه‌گری و سفته‌بازی باشد.

این سیگنال فاز اول رخدادهاست ولی خرید به امید رشد قیمت‌ها آن‌هم با حجم‌های بالای فعلی چندان هم منطقی به نظر نمی‌رسد زیرا اگر تقاضای واقعی در صنایع تکمیلی چندان برجسته نباشد، حتی رشد قیمت‌ها نیز خواب سرمایه بزرگی دارد و حتی ممکن است به هر دلیل روند افزایشی قیمت‌های جهانی یا روند صعودی دلار نیمایی متوقف شود و سودآوری چندانی را شاهد نباشیم.

این موارد به این معنی است که ذات خوش‌بینی به رشد قیمت‌ها نه‌دلیل کافی برای رشد جدی حجم معاملات است و نه از قطعیت بالاتری برخوردار است. در کنار این موارد باید به تغییر فاز در بازار پلیمرها با محوریت میزان عرضه و تقاضای واقعی هم اشاره کرد آن‌هم در شرایطی که رشد قیمت‌های بازار آزاد سریع‌تر از افزایش نرخ در بورس‌کالا رقم خورده است و بازار سریع‌تر از قیمت‌های پایه در بورس واکنش نشان داده است.

این جریان نشان می‌دهد که اوضاع واقعی در بازار چیزی نیست که تنها در آمارهای معاملاتی در بورس‌کالا رصد شود. موجودی انبارها بعد از چند هفته کاهش حجم معاملات، افت جدی داشته و البته اما و اگرهای حمل‌ونقل و حتی اینترنت را هم باید به داده‌های بازار اضافه کرد.در این شرایط احتمال کاهش واقعی موجودی انبارها جدی است آن‌هم در وضعیتی که حجم معاملات در چند هفته اخیر وارد یک فاز افزایشی جدید شده که در نمودار حجم معاملات هفتگی نیز قابل مشاهده است.

این موارد می‌‌تواند یک احتمال قدرتمند را در نظر بگیرد و آن بهبود واقعی حجم تولید با محوریت مصرف محصولات نهایی در بازارهای داخلی و همچنین عرضه در بازارهای صادراتی است. اما و اگرهای بازار عراق در مسیر تعدیل قرار دارد و همچنین تقاضای واقعی در بازار داخلی نیز تقویت شده است. اینکه یک ذهنیت تورمی جدید در بازار ایجاد شده را می‌توان در خلال گفت و شنودهای اخیر اهالی بازار مشاهده کرد آن هم در شرایطی که برخی از احتمال رشد قیمت دلار آزاد و شاید افزایش بیشتر دلار نیمایی هم سخن می‌گویند که البته قابل اتکا نیست.

در هر حال فاز موجود در بازار خوش‌بینی‌های بزرگی را در بر گرفته است که این خوش‌بینی‌ها از دو اهرم اصلی برخوردار شده است یکی احتمال رشد قیمت‌ها و دیگری پتانسیل رشد واقعی تقاضا در صنایع تکمیلی که خروجی آن بهبود بنیادین بازار است اگرچه در این خصوص در گزارش‌های بعدی رخدادهای پیرامونی و حاشیه‌ای در بازار را مورد بحث قرار خواهیم داد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است