خانه اقتصادیگزارش و تحلیل ثبات نسبی حجم دادوستد پلیمرها در بورس‌کالا

ثبات نسبی حجم دادوستد پلیمرها در بورس‌کالا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشيمي

مرجع پلیمر در بازار ایران: حجم معاملات پلیمرها در بورس‌کالا در هفته گذشته تغییر چندانی با هفته قبل از آن نداشت و حتی شاهد رشد ۱/ ۰ درصدی این حجم بودیم اگرچه میزان افزایش کل در هفته گذشته رقمی نزدیک به ۵۶ تن بود. این ثبات نسبی حجم معاملات را می‌توان جدی گرفت، زیرا نشان می‌دهد بازار حتی با نزدیکی به یک هفته نیمه‌تعطیل، باز هم در برابر افت حجم معاملات مقاومت کرده است که در گذشته درخصوص این موارد یعنی سرعت‌گیرهای کاهش حجم معاملات اندکی صحبت کردیم که البته صحت آن را می‌توان در حجم داد و ستد هفته گذشته مشاهده کرد.

در هفته قبل حجم عرضه‌ها نزدیک به یک درصد کاهش داشت و به کمتر از ۸۲ هزار تن رسید. این سومین هفته است که شاهد کاهش مستمر عرضه‌ها هستیم و از اوج آن در هفته‌های اخیر یعنی رقمی نزدیک به ۹۴ هزار تن در هفته منتهی به ۱۱ مهر، به کمتر از ۸۲ هزار تن در هفته گذشته رسید که افت ۱۲ هزار تنی عرضه‌ها را نشان می‌دهد. این داده خود یکی از دلایل کاهش حجم معاملات به‌شمار می‌رود، ولی افت تقاضا به رقابت برای خرید در بازار هم منتهی نشد که از نوسان «شاخص قیمت پلیمرهای دنیای اقتصاد» قابل رهگیری است. این درحالی است که حجم عرضه‌های فعلی هنوز چیزی بیشتر از حداقل‌های بازار است و به‌جز چند گرید خاص، نمی‌توان در مورد کاهش عرضه‌ها انتقاد بزرگی داشت.

محصولات پتروشيمي

افت تقاضا همزمان با کاهش عرضه

البته کاهش حجم عرضه‌ها با افت تقاضا همراه شده است آن‌هم در شرایطی که تقاضای هفته قبل به نسبت هفته پیش از آن کاهش ۳۷/ ۴ درصدی دارد و به کمترین حد در ۶ هفته اخیر رسیده است. این سیگنال یعنی کاهش مستمر تقاضا را باید جدی گرفت زیرا دقیقا عکس روند کلی قیمت‌هاست یعنی با افت نرخ شاهد کاهش تقاضا هستیم که خود یکی از دلایل ورود بازار به رکود است و نشان می‌دهد بازار اثرپذیری از نوسان قیمت‌ها را کم‌رنگ ارزیابی می‌کند.

این سیگنال درحالی ایفای نقش می‌کند که درصد داد و ستد عرضه‌ها در هفته گذشته به ۷۴/ ۶۵درصد رسیده که بالاترین رقم ثبت شده در ۳ هفته اخیر است گویی بازار همین عرضه‌ها را غنیمت شمرده و نیاز خود را به‌رغم کاهش قیمت‌ها تامین می‌کند. همین نکته نشان می‌دهد که باز هم ضرورت برای خرید، محرک اصلی معاملات بوده و هنوز شاهد معاملات سفته‌بازی در بازار پلیمرها نیستیم گویی هنوز ذهنیت بازار به‌صورت قاطع بر رشد قیمت‌ها تعلق نگرفته است.

از سوی دیگر بازار یک هفته نیمه‌تعطیل را پیش‌رو دارد و به‌صورت سنتی امکان کاهش حجم معاملات در هفته جاری وجود خواهد داشت، ولی با توجه به تجربیات هفته‌های اخیر، امکان رشد حجم معاملات حتی در یک هفته نیمه‌تعطیل هم منتفی نیست. در هفته‌های اخیر یک بار چنین رخدادی به ثبت رسید و ممکن است این داده باز هم خودنمایی کند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است