خانه تکنولوژيتکنولوژی بازيافت ضايعات پليمر زيستي با قابليت کامل بازيافت

پليمر زيستي با قابليت کامل بازيافت

توسط مدیر سایت
0 نظرات
بازیافت

به گزارش مرجع پليمر در بازار ايران (پليم پارت) نوعی پليمر زيستي توسط يکي از محققان دانشگاه کلورادو به نام يوگن چن از يک مونومر خاص موسوم به Gamma-butyrolactone (به اختصار GBL) توليد شده که اغلب دانشمندان پیش از آن تصور مي کردند قابليت تبديل به پليمر را ندارد. اين مونومر به صورت مايعي شفاف است که معمولا به عنوان شوينده يا چسب مورد استفاده قرار مي گيرد.

در علم شيمي، مونومرها موادي هستند که از مولکول هاي واحد تشکيل شده اند و مي توانند به يکديگر بپيوندند تا مولکول هاي بزرگتري موسوم به پليمر را تشکيل دهند.چن با کمک يکي از همکاران خود توانست با تغيير شرايط توليد و کاتاليزور مورد استفاده، چندين روش مختلف را براي توليد پليمر زيستي از GBL بيابد.

آن ها پليمر توليد شده را polyGBL ناميدند. ساختار اين پليمر بسيار شبيه به نوعي پليمر زيستي موسوم به P4HB است که از نوعي باکتري به دست مي آيد و براي ساخت نوعي پلاستيک قابل بازيافت به کار مي رود.

با توجه به اين که هزينه توليد (poly(GBL بسيار کمتر از P4HB است انتظار مي رود به زودي جايگزين آن شود. ويژگي منحصر به فرد (poly(GBL اين است که محققان يک واکنش گرمايي براي معکوس کردن فرآيند توليد آن يافته اند و مي توانند (poly(GBL را به شکل مونومري که ماده اوليه توليد پليمر بوده است باز گردانند.

به همين علت کارآيي (poly(GBL بسيار بيشتر از پلاستيک هاي دوستدار محيط زيست است که صرفا در طبيعت تجزيه و بازيافت مي شوند.

اين تحقيقات راه را براي توليد اشياي پلاستيکي هموار مي کند که نه تنها عاري از مشتقات نفت هستند، بلکه با استفاده از حرارت به سادگي بازيافت مي شوند.گزارش کامل اين تحقيقات در نشريه Nature Chemistry منتشر شده است.

منبع

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است