خانه اقتصادیگزارش و تحلیل رشد محدود حجم معاملات پلیمرها در بورس‌کالا

رشد محدود حجم معاملات پلیمرها در بورس‌کالا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Petrochemical product

مرجع پلیمر در بازار ایران: حجم دادوستد پلیمرها در هفته گذشته در بورس‌کالای ایران با رشد ۷/ ۴ درصدی روبه‌رو شد. در همین زمان حجم تقاضا ۷/ ۶ درصد رشد کرد ولی عرضه‌ها تغییر چندانی نداشت. حجم معاملات در هفته گذشته به ۴۰ هزار و ۳۰۰ تن رسید که نشان می‌دهد این بازار هنوز در رکود به سر می‌برد آن‌هم رکودی جدی. حجم عرضه‌ها نیز اگرچه در چند هفته اخیر اندکی کاهش داشته ولی هنوز حداقل‌های مورد نیاز این بازار را تأمین می‌کند.

Petrochemical product

به‌عنوان مثال متوسط حجم عرضه‌های سال گذشته رقمی نزدیک به ۷۱ هزار و ۸۰۰ تن بود که این رقم در هفته گذشته به بیش از ۷۵ هزار تن رسیده است. متوسط حجم معاملات سال قبل هم ۶۲ هزار و ۸۰۰ تن بود ولی در هفته گذشته تنها به نزدیکی ۴۰ هزار تن رسیده که به وضوح رکود در این بازار را نشان می‌دهد. دو هفته اخیر روزهای سختی در بازار پلیمرهای بورس‌کالا تجربه شد که ساده‌ترین خروجی آن کاهش شدید حجم معاملات بود. در هفته قبل تنها ۵/ ۵۳ درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت که این رقم به‌صورت واقعی توجیه‌پذیر نیست.

البته گذشت زمان می‌تواند این بازار را از رکود رها کند ولی در شرایطی که تقاضای موجود در بازار چشمگیر نیست، تنها می‌توان انتظار کشید تا چه زمانی تقاضا به بازار بر می‌گردد. تا لحظه تنظیم این گزارش هم خبر قطعی از فروش اعتباری در بورس‌کالا به واحدهای تولیدی مخابره نشده و همین داده به معنی پایان یافتن انتظار برخی خریداران برای خرید مواد اولیه به‌صورت اعتباری است و این حجم از تقاضای مغفول می‌تواند به بازار بازگردد. اگر قرار بر معاملات اعتباری در بورس‌کالا باشد باید در آمار معاملات، عرضه پیش رو به نام نسیه درج شود که هفته گذشته چنین چیزی را شاهد نبودیم. عرضه‌های نسیه مدتی است در بازار فولاد بورس‌کالا رایج شده ولی به بازار پتروشیمی‌ها گسترش نیافته است.

در کل می‌توان گفت شواهد کلی از بهبود تقاضا در هفته جاری در بورس‌کالا حکایت دارد و اگر حتی شتاب افت نرخ‌های پایه محدود شده یا تعداد گریدهایی که با افزایش قیمت‌ها همراه هستند در این نرخ‌های رسمی بیشتر شود می‌توان به افزایش سرعت بازگشت تقاضا به بورس‌کالا خوش‌بین بود. آنچه می‌توان برای هفته پیش رو حدس زد، احتمال افزایش تقاضا و رشد حجم معاملات در بورس‌کالاست که می‌تواند خروج از رکود را تقویت کند.

البته بدون پیش‌داوری و با تکیه بر داده‌های تاریخی معاملات پلیمرها در بورس می‌توان گفت دوره‌های رکود اغلب نزدیک به ۳ ماه به طول می‌انجامد یعنی زمان منطقی برای خروج واقعی از رکود را باید برای اواخر شهریورماه برآورد کرد. تغییر فصل و تغییر سبد مصرف مواد اولیه یا نزدیکی به مناسبت‌های مذهبی هم در این خصوص بی‌تاثیر نخواهد بود.البته هفته گذشته حجم دادوستد ترکیبات شیمیایی در بورس‌کالا نیز افزایشی بود و به بالاترین رقم ثبت شده در ۴ هفته اخیر رسید. این سیگنال هم می‌تواند سیگنالی حمایت‌کننده از بهبود بازار پلیمرها به شمار رود ولی بهبود بازار به‌صورت واقعی به معنی تثبیت حجم معاملات بالای ۵۰ هزار تن و نزدیک‌ شدن و حتی عبور از دادوستد ۶۰ هزار تنی در هفته است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است