خانه اقتصادیگزارش و تحلیل افت 8.5 درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس‌کالا

افت 8.5 درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس‌کالا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پلیمری

مرجع پلیمر در بازار ایران: حجم عرضه پلیمرها در بورس‌کالا در هفته گذشته به ۷۶ هزار و ۳۹۲ تن رسید که به نسبت هفته قبل از آن افت ۵/ ۸ درصدی داشته است. این کاهش عرضه موجب شد تا میزان عرضه ثبت شده به کمترین رقم در ۹ هفته اخیر برسد؛ یعنی عرضه‌های هفته قبل در کمترین سطح خود از هفته منتهی به ۱۷ خردادماه تاکنون بوده است. این داده را باید جدی گرفت، زیرا مهم‌ترین سرعت‌گیر در برابر افزایش حجم معاملات بود. همین افت عرضه‌ها موجب شد تا حجم معاملات نیز بیش از ۱۰ درصد کاهش یافته و به نزدیکی ۴۳ هزار تن برسد که رقم قابل قبولی در این بازار نیست. این درحالی بود که تقاضا ۸ درصد کاهش یافت یعنی افت تقاضا کمتر از کاهش عرضه‌ها بود. این سیگنال نشان می‌دهد که در هفته گذشته بخشی از تقاضا به سمت گریدهای جذاب حرکت کرده است که البته دقیقا همین ادعا را می‌توان در رقابت و رشد قیمت‌ها برای برخی گریدهای جذاب هم مشاهده کرد.

محصولات پلیمری

اوج رقابت را در معاملات روز دوشنبه هفته گذشته شاهد بودیم و البته رقابت برای خرید پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی هم چیزی از یک رکورد در شرایط فعلی کم نداشت. اینکه یک کالا در شرایط پیچیده فعلی نزدیک به ۴۴ درصد رشد نرخ به نسبت قیمت‌های پایه را تجربه کند، مطلب ساده‌ای نیست و بهتر است برخی که وظیفه آنها بررسی این اوضاع قیمتی است دلایل آن را مورد بررسی قرار دهند. موارد مربوط به نزدیکی به زمان اوج تقاضای فصلی را باید جدی گرفت، ولی این روند مثلا برای گرید ZR۲۳۰C هفته‌هاست که ادامه دارد و گویا قرار نبوده بهای این کالا در هفته‌های اخیر کمتر از ۱۷ هزار تومان کشف نرخ شود. شاید رسانه‌ای شدن این قیمت‌ها بتواند به مدیریت این بازار کمک کند.

در کل می‌توان گفت هفته گذشته شاهد ثبت رقابت‌های مهمی در بورس‌کالا بودیم و به جز چند گرید پرمخاطب، بخش بزرگی از عرضه‌ها با رقابت مورد معامله قرار گرفتند. این رخداد دو نکته اصلی را خاطرنشان می‌کند یکی آنکه عرضه‌های هفته گذشته برای گریدهای جذاب کافی نبوده و دیگر تقاضا بیش از هفته‌های گذشته در بورس‌کالا خودنمایی کرده است. در هفته گذشته نسبت تقاضا به عرضه‌ها ۷۷۸/ ۰ بوده یعنی در برابر هر یک تن عرضه‌، ۷۷۸ کیلوگرم تقاضا به ثبت رسیده است. این نسبت اگرچه به وضوح نشان می‌دهد که بازار در رکود قرار دارد، ولی بالاترین رقم ثبت شده در ۴ هفته اخیر است و حکایت از جرقه‌های زیرپوستی تقاضا در بازار داخلی دارد. اما این حجم از تقاضا همان‌گونه که به آن اشاره کردیم بیشتر به گریدهای جذاب باز می‌گردد تا کل بازار که می‌توان این داده را مورد بررسی دقیق‌تری قرار داد. در گذشته از احتمال تغییر فاز بازار به سمت بهبود بنیادین حجم تولید در صنایع تکمیلی صحبت کردیم. شواهدی از این رخداد را می‌توان در میزان سفارشات فروش به‌صورت پراکنده یا جرقه‌های رشد نرخ مقطعی در بازار آزاد مشاهده کرد ولی تا زمانی که در آمارهای رسمی خودنمایی محسوسی نداشته باشد به معنی اثبات روند بهبود در بازار نیست. تجربه نشان داده که خروج از رکود یک شبه رخ نخواهد داد و برای خروج از روزهای سخت بازار هم به زمان نیاز داریم و هم به نشانه.

یکی از این نشانه‌ها را می‌توان در بهبود وضعیت تقاضا برای گریدهای جذاب جست‌وجو کرد، زیرا این گروه‌های کالایی سریع‌تر از سایر محصولات مرسوم با رشد تقاضا همراه شده و می‌توانند لیدر سایر بازارهای مشابه باشند. البته در هفته گذشته شاهد کاهش عرضه در این گروه‌های خاص هستیم، بنابراین رشد تقاضا و رقابت برای خرید چندان هم غیرمعمول نیست ولی به‌صورت کلی می‌توان گفت که جذابیت خرید برای گریدهای جذاب افزایش یافته و اگر شاهد رشد تقاضا باشیم با افزایش حجم معاملات، روند بهتری را برای بازار ترسیم خواهد کرد. البته این ادعا هنوز به شواهد بهتری نیاز دارد آن‌هم در شرایطی که درصد معامله عرضه‌ها بیش از ۵۶ درصد بوده که رقم جذابی نیست، اگرچه از اغلب هفته‌های اخیر بهتر است اما نشان می‌دهد که گریدهایی که عرضه می‌شود از جذابیت بالایی برای بازار برخوردار نیست. در هفته گذشته حجم معاملات پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی و نساجی، سبک خطی، سنگین دورانی، سنگین تزریقی، سنگین فیلم، سنگین اکستروژن و PVC با کاهش حجم معاملات روبه‌رو بوده است. البته برخی عرضه‌کنندگان هم با کاهش قیمت‌های پیشنهادی خود شرایط ساده‌تری را برای معاملات فراهم آوردند که در نوع خود حائز اهمیت و قابل تقدیر است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است